söndag 1 juli 2012

Lite om demokrati och hållbar utveckling och om dagens ickegörande

Lyssnar på ett gammalt reportage från konflikt om Guantanamo-fången Adil Hakimjans öde.
Många oskyldiga har kommit att gripas sedan den elfte september 2001. För uiguren Adil Hakimjan från västra Kina ledde kriget mot terrorismen till fyra och ett halvt år i amerikansk fångenskap, ofrivillig deportering till ett land han inte fick lämna och ett liv utan sin fru och sina tre barn. Busch krig mot terrorism har drabbat och dödat många oskyldiga.

Just nu funderar jag på vad alla USA:s terrorhandlingar leder till, i form av brist på demokrati och kränkning av mänskliga rättigheter. Men våldet och kränkningarna kommer inte bara från USA och demokratiföraktet föds och frodas på många håll, även om dem som göder detta förakt och kränkningar tror sig vara goda demokrater. Tillsammans får alla stora och små handlingar i människors vardag stor betydelse.

Här kommer en lista över såväl stort som smått elände:
  • Amerikanska militärer dödar oskyldiga från en helikopter i Irak
  • Amerikanska drönare dödar civila i Pakistan och Afghanistan
  • Israeliska drönare dödar civila palestinier i Gaza och på Västbanken. Troligen även iranier.
  • För USA, Ryssland och Kina är kontakterna med en del despoter viktigare än mänskliga rättigheter och skydd för civila. Carl Bildt och Göran Persson har uttalat sig om att stabiliteten i Libyen och Kina är viktigare än mänskliga rättigheter.
  • Flyktingar i överfyllda båtar tillåts drunkna i Medelhavet, trots att hjälpen finns inom räckhåll. Läs mer om flyktingar i min blogg Fort Europa
  • I många fängelser i såväl väst som öst sitter häktade och fängslade människor år efter år utan demokratiska rättsprocesser.
  • Människor med civilkurage som står upp för MR tvingas gå under jorden och tystas för att det är svårt att få asyl.
  • När de två svenska journalisterna greps i Etiopien var Bildts första kommentar att UD avråder från resor i området och beklagade att de två tog sig in i "ett farligt område”. Läs gärna Maria-Pia Boëthius krönika om Carl Bildt uppdrag och agerande i f.d. Jugoslavien
  • Makten hänvisar till tyst diplomati och låter sedan bli att agera för MR. Gäller såväl Sverige som många andra länder.
  • Jag tänker också på svenska regeringars agerande. S-regeringen med Anna Lindh som högst ansvarig skickade tillbaka två Egyptier till fängelse och tortyr. En ansvarig s-minister satte i gång klappjakten på apatiska flyktingbarn och deras föräldrar. Nuvarande regering utvisar romer som underhåller på gator och torg, vilket är emot EU:s regler och svensk lag. HBT-personer utvisas till länder där deras liv riskeras, liksom ensamma gamla, sjuka och människor som torteras av hemlandets regimer p.g.a. politiska aktiviteter för fred och demokrati.
  • Reinfeldt anser att tillväxt i Sverige är mycket viktigare än att oskyldiga människor dödas av svensktillverkade vapen i diktaturstater. Tillväxt är viktigare än allas fred och frihet.
  • Svensk polis tillåts gång på gång gripa, misshandla, och omhänderta oskyldiga. Ofta har dessa gripanden med ålder, hudfärg eller religion att göra. Rasitiska poliser får fortsätta agera.
  • Partiegoismen är tyvärr ofta viktigare i såväl Sverige, som i de flesta andra s.k. demokratier än MR och demokrati, men det finns artskillnader.
  • Lögner och halvsanningar är viktigare än etik och moral.
  • Patriarkatet göds och frodas i bred samverkan medmakthavares korruption, krav på underordning och hot och våld. Läs gärna min blogg om en maskulinitet som gör att våldet göds.
Denna lista blev lång, tung, förenklad och svartvit. Samtidigt är värden varken statisk eller svartvit. Snabba förändringar leder sällan till hållbara förändringar och mer demokrati. Makthavare har större ansvar, men alla har ett ansvar. Det är i min och i din vardag du och jag kan förändra, inte i de stora och pompösa. Gräv där du står och glöm inte att granska hur du agerar.

Viktiga beslut måste förankras och människor göras delaktiga. Det går att bygga en hållbarare värld, men det kräver uthållighet och insikten att vägen är minst lika viktig som målet. Även om syftet är gott, så blir det aldrig hållbart om en inte agerar utifrån etik och moral. Däremot tror jag vi som vill ha en bättre värld inte ska vara rädda för att ta strid ibland istället för att kompromissa. Makten vill fortsätta ha makt och tyvärr också om det innebär inskränkningar i demokratin.

Ibland behövs förenklade uppdelningar i vi och dom, men det gäller att inte stigmatisera och stereotypisera för då låser vi in grupper i fasta positioner och motverkar den positiva förändring som är möjlig överallt.
 (Ibland när jag skriver så här känner jag mig som en predikant, men för mig är detta sätt att skriva att föra fram vad jag tänker, inte som sanningar utan som just mina tankar utifrån min kunskap och erfarenhet. Framför datorn är en ju också ensam och när ingen kommenterar finns det ingen att föra samtal med)
För övrigt valde jag i morse att ligga kvar i sängen, äta frukost, läsa tidning tills jag fick lust kliva upp. Då var klockan över fyra. Mitt enda inbokade måste var att betala räkningar. Tyvärr fick jag kräkanfall vid sextiden, så mathållningen har varit usel. Nu ska jag göra mig en hallonsmoothie med yoghurt och grädde. Hoppas det funkar.
Läste om en kvinna om bröt upp gräsmattan och bytte gräs mot kattfot. Tänk om alla kunde gå barfota i naturen på mjuka underlag istället för att svenska eller andra minor är gömda i det mjuka sköna för tillväxtens skull.
I min trädgård ledde varjefall artikeln till några inköpta plantor som fick sprida sig av egen kraft

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar