söndag 8 juli 2012

Lite nuläge och lite politik

Bloggade sent i går. Vaknade till några gånger på morgonen, men först vid halvtolvtiden klev jag upp ur sängen för att börja med frukosten. Varje moment tar tid. Hade ont i magen, sprang på toa, glodde stilla rakt ut i luften osv. Satt på sängen, grät, upprepade gång på gång ”jag orkar inte mer.” Buken är som en upplåst ballong, som trycker, spränger och gör mig orörlig.
Saknar energi. Allt blir besvärligt och tungt. Vid tretiden kom en kompis som ger mig tibetansk healing. Pratade om det som kändes viktigt i mitt nuläge med henne, om att vilja ge upp som växer sig starkare hos mig. Hon är bra på att lyssna hela vägen, istället för att komma med ”kloka  råd”. Så skönt med en person som finns kvar och inte är rädd för att lyssna på allt vad jag vill säga. Efter healingen fick jag lite mer energi och mår något bättre.
Så här skrev jag för ett halvår sedan utan att publicera:
”Några säger åt mig att jag har gjort mitt, nu är det andras sak att ta över. Detta budskap har jag svårt för. Tycker att en har ett ansvar för sin omvärld. Samtidigt så är det väl bara att inse att min glöd och mitt engagemang har minskat.
Plikt framför lust påverkar såväl mig själv som andra negativt. Jag tror på att framförallt följa lustprincipen och inte pliktprincipen, under förutsättning att jag tar ansvar för det jag åtagit mig. Och framförallt så vill jag inte åta mig saker för att jag tidigare i mitt liv har åtagit mig väldigt mycket. Det är viktigt att inte bara rulla på i gamla hjulspår utan istället inse att när jag förändras så gör jag på andra, nya sätt utifrån nya plattformar i livet. Om detta sedan har med ålder, sjukdom eller livssituation att göra vet jag inte.”
Nu känns det som att det är dags att avveckla många saker. Jag har kanske gjort mitt, men detta gjort mitt kommer från min egen inre trötthet. Jag vill inte få sådana etiketter på mig påklistrade av andra. Jag tillåter mig att vackla lite hit och dit och försöker undvika skygglappar.
För övrigt så var det framförallt två intressanta artiklar i Fria tidningen från igår. Den ena innehöll befogad kritik mot Miljöpartiet för att de svikit i flyktingpolitiken för att själva få mer makt. Det finns en majoritet för en bättre flyktingpolitik i riksdagen. KD, Fp, S, MP och V kan driva igenom radikalare beslut som bättre överensstämmer med alla konventioner om mänskliga rättigheter och stödja de landsting som är steget före.
Tyvärr är tidningen ofta sen med att lägga ut på webben. Debattartikeln heter ”Det finns inga halva människor som klarar sig på halva rättigheter”. Den är skriven av aktiva i asylgruppen Lund.
En fokusartikel hette ”I Linköping frodas allmänningarna”. Studenter gör saker utan ersättning för att skapa olika former av gemenskaper utan krav betalning från den enskilde. En följer lustprincipen i sitt arbete. Läs mer på Skapa Allmänningar.
Jag har tidigare bloggat  om liknande aktiviteter i Uppsala. Härligt med människor som skapar alternativ till egoism, konsumtion och individualism.
Vitklöver som samarbetar och ger näring istället för att suga ut

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar