onsdag 11 juli 2012

Inlagd

I går fick jag en kateder insatt för att tömma ut vätskan mellan lunghinnorna i vänster lunga. Därefter skrevs jag in på vårdavdelning 78C. Idag har jag opererat in ytterligare en kateder. Denna gång i buken. Nu får jag blod genom min port- a cut. Jag har tre olika plastslangar, två som tömmer ut kroppsvätskor och en som fyller på med nya.

En vän sa att jag liknade Frida Kahlos bilder på sig själv. Se bilder här och här. Ett myller av slangar hit och dit.

Ska börja med nya cellgifter i tablettform. Ständig vätskepåfyllnad mellan lunghinnorna beror troligen på metastastillväxt. Nu hoppas jag på att cellgifter och talk mellan lunghinnorna ska göra min kropp lite bättre fungerande. I går kollades min urinblåsa, eftersom den såg ut att vara fylld av urin. De ville sätta en urin kateter, men en ordentlig ultraljudsundersökning visade att vätskan fanns någon annanstans. I morse fick jag bukkatetern men det kom väldigt lite vätska. Visste alltså inte var vätskan fanns, fören en sjuksköterska skull ta bort den efter 10 timmar. Precis innan hon skulle dra började det rinna och nu har jag tömt på mer än 2 liter. En slang i bandaget hade legat klämd. Nu tvingas jag sova med två dränage, men det är tur att felet upptäcktes. Annars hade jag tvingats bära runt på flera liter vätska, som tryckt på olika organ.

Läkare har skrivit till sjukvårdspatrullen, så att sjukvården kan komma hem till mig istället för att jag åker till Ackis. Känns dubbelt. Skönt att enkelt kunna få hjälp, men samtidigt ett kliv nedåt i mitt livs nedförs trappa. Samtidigt sker det lite då och då positiva förändringar i det lilla. Har inte haft infektioner under naglarna på länge, hostar inte slem och näsan är ren, har inga större problem med smärta i skelettet, just nu inget ödem i handlederna och det finns säkert mer på min positiva lista.

Vart leder nästa trappa och nästa dörr?
Dörr och trappa ut från mitt gamla hus

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar