onsdag 27 juni 2012

Mycket i min egna bubbla, men…

Tusensköna från gamla trädgården. Visst kan väl saker vara skönt på 1000 olika sätt

Idag har jag inte gjort många knop. Är tröttare än tidigare och efter middagsmaten är hela buken uppsvälld. Provar för första gången med lite laxermedel. Har trots eländeskänslor, lite experimentslusta. Laxermedlet kan kanske hjälpa lite.

Har min gamla kompis från realskole- och gymnasietiden här. Så värdefullt med en gammal vän som känt mig väl sedan puberteten, eftersom vi fortfarande har en nära kontakt. Är glad jag över mina sociala kontakter, när relationen och samtalen är levande.

Tänker mer och mer på att alla människor skulle ha rätt till att lära sig konfliktlösning och erbjudas psykoterapi. Tänk så många människor det är som är rädda för andra, rädda för att andra ska skrapa på deras tunna och ibland uppblåsta fasader, rädda för att förlora den maktposition en trots allt lyckas skaffa sig. Människor med spända axlar och en ständig beredskap att försvara sig.

Tror vårt samhälle skulle vara mer medmänskligt och harmonisk om konfliktlösning på djupet och reflekterande samtal fanns med som ett eget ämne skolan. Nödvändiga förutsättningar är förstås att lektionerna genomförs av professionella lärare, för det finns stora problem med mycket av dagens värdegrundsarbete, se tidigare blogg. Oprofessionella lärare som eleverna inte har tillit till och samtidigt känner sig tvingade att lämna ut sig till försämrar. Allra viktigast är nog att det finns personal på skolorna, som har tid och kompetens att lyssna på eleverna och bidra till att konflikter reds ut.

Gårdagens höjdpunkt - första
skorna åt minsta barnbarnet
Önskar att nästa utbildningsminister tonar ner på allt mätande, provskrivande, dokumenterande och prestationsfokus. Tänk en skolminister som säger att utbildningen är till för hela människan, inte för att lära sig osynliggöra viktiga sidor av att vara människa och konkurrera på ofta ojämlika villkor med andra elever. Och tänk en statsminister som uttalar att nu ska vi föra in ett normkritiskt perspektiv i politiken, demokratisera allt vårt arbete och ta tag i ojämlika villkor och ett ständigt maktpositionerande.

Ibland när jag börjar blogga börjar jag i en ända och utvecklar sedan andra tankar. Ömkliga jag som inte ens orkar läsa tidningen avslutar i skolpolitik och demokrati. Lite gnista har jag kvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar