onsdag 30 maj 2012

Tankar och händelser under min dag

Gick upp vid åttatiden. Lite magont och irritation av candidasvamp. Lite trött men orkar stå på bena.

Kurator
Träffade kurator på onkologen klockan tio. Mötte henne första gången, nu när jag var inlagd i maj. Vill ge mig själv möjligheten att låta tankar om mitt fortsatta liv och min framtida död och känslor runt detta ta plats. Vill rensa och prioritera och följa sinnesrobönen jag skrivit om flera gånger nämligen

Giv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden
Samtalet med kurator var kort och bra. Grät en skvätt och pratade om såväl känslor, som praktiska frågor som mer intellektuella frågor. Min kurator är bl.a. bra på att ge mig nya ord för olika saker. Känner mig bekräftad. Tycker att jag hittar vägar att förändra, försonas och inse skillnaden. Har kommit en bra bit på väg sista veckorna. Har inte så stort behov av kuratorssamtal nu. Känner att jag processar, reflekterar och utvecklas ändå. Bokade ändå en ny tid i augusti, vilket känns tryggt. Vill inte förtränga, men hitta modet att förändra det som är viktigt och som jag kan förändra. Jag vill alltså ha modet att våga bryta mönster och hitta nya vägar.

Vila och göra
Tillbaka hemma var jag trött, hade lite ont och behövde vila. Låg i min sköna säng, skrev in några worldfuelord i min Iphone, stirrade i taket och lyssnade på radion i nästan två timmar. Åt lite pannkaka med fetaoströra och sallad. Klockan två hade jag ett möte på ett tryckeri som har med mitt jobb att göra.
Väl hemma igen betalade jag mina räkningar, vilade och läste tidningen.

Min älsklingsfamilj
Strax efter klockan fem blev jag hämtad av alla fem i min älsklingsfamilj. Vi åkte till en utemöbelaffär två mil utanför Uppsala. Äntligen har familjen köpt nya utemöbler, efter ett intensivt letande i flera veckor. Butiken stängde sju och vi ville få hem möblerna idag. Därför tömdes bilen på barnstolar och prylar och möblerna lastades in. Min tappra dotter skulle vänta med alla tre barnen, medan familjepappa åkte hem med möblerna först. Jag skulle först vänta, men frös så jag hoppade in i bilen. Kom på att min dotter kunde ta taxi eftersom vi hade barnstolar. Hon fick mitt kontokort. Väl hemma tömde familjepappa och jag bilen, beställde hämtpizza och började ställa upp möblerna. Efter ca en halvtimme kom resten av familjen. Barnen gillade att de fått åka taxi. Strax före nio kom maten och vi fick pröva utemöblernas bekvämlighet. Allt går så smidigt i min älsklingsfamilj. Vi är och gör, småpratar och jag mår bra. Är tom lycklig.

Också lite biologinormer
Jag har tidigare bloggat om evolutionsbiologen och genusforskaren Malin Ah-King. Nu har ögskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning gett ut en intressant skrift av Malin ”Genusperspektiv på biologi” som du kan hämta här.
Jag har tidigare bloggat om MalinAh-King.
Ett genomgående tema är att normen när det gäller naturvetenskap är att vi tänker på biologi och naturvetenskap som objektiva fakta. Forskning visar att objektiviteten inte stämmer utan att våra föreställningar om kvinnligt och manligt påverkar hur vi ser på naturen.
I skriften behandlas biologin som vetenskap men den berör också våra föreställningar om vad som är biologiskt eller "naturligt". Malin menar att det är en paradox att alla biologer är medvetna om att det finns en stor variation i kön och sexuella beteenden i djurvärlden samtidigt som de fortsätter att ge könsstereotypa förklaringar.
”Det finns många djur som byter kön eller visar upp sexuella beteenden som inte är kopplade till reproduktion. Även andra områden inom biologin präglas av föreställningar om manligt och kvinnligt och kulturella normer kring kön och sexualitet, i boken nämns bland annat hjärnforskning, genetik och hormonforskning.”
Som gammal biologilärare kan jag bara instämma i det jag hittills läst av Malin Ah-King.
Jätebalsaminen i min gamla trädgård trivs, när den får utrymme och näring

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar