söndag 27 maj 2012

Om livskvalitet och meningen med livet

Lyssnar gärna på Lars Björklund, kaplan vid Sigtunastiftelsen. Under lördagarskvällarna 19 maj till 16 juni pratar han utifrån temat ”livets frågorbehöver bli lyssnade på”.

Igår berörde han livets mening. En inte kan välja sitt liv fullt ut. Den som påstår att allt är möjligt lägger all skuld på individen. Allt kan förändras i ett ögonblick och allt är inte möjligt. Såväl kropp, som själ, som social situation begränsar. Det finns ingen entydig, enkel mening med livet. Han säger också att hoppet måste födas ur det som är.
Har tidigare bloggat om sinnesrobönenGiv mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra
Mod att förändra det jag kan
Och förstånd att inse skillnaden
Igår skrev jag om livskvalitet. Önskar tid att reflektera och samtala om sinnesrobönen, om försoning och att bli speglad av andra runt det som är mitt livs stora frågor. Vill varken att jag eller andra ska efterlämna en känsla av bitterhet när detta liv tar slut. Vill rensa, prioritera och förstå skillnaden mellan det jag kan och inte kan förändra.
Idag har jag haft en dag med stor livskvalitet, en dag som gör det lätt att försonas med mitt liv. Har inte pratat om några direkt viktiga saker. Det behövs inte när en är omgiven av omtanke och värme. Idag har jag levt i nuet, i stunden. Denna dag har jag känt hopp och glädje i det som är.
Njuter av alla blommande syrener. Denna bondsyren växte i min gamla trädgård.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar