tisdag 28 februari 2012

Lite om maktkamper och maktbalans

I min kropp pågår flera olika kamper om resurser och utrymme. Mitt immunförsvar har under en vecka kämpat mot influensaviruset som vill sprida sig i mina celler. Detta virus har tack och lov förlorat mot mitt immunförsvar, Tamilflu och febern.  Detta virus förlorade i min kropp men det kommer alltid att finnas andra virus. Det går inte att utrota alla virus Det gäller att ta till lagom för att slå tillbaka virusattackerna. Annars kanske patienten dör eller miljön bryts ner och andra organismer dör av antivirusmedel. Likaså kan anvirusmedel som Tamilflu förlora sin effekt.

Mitt immunförsvar misslyckades för länge sedan att slå ut den bröstcancer, som nu spridit sig i min kropp. Däremot har säkert immunförsvaret slagit ut en massa andra cancerceller. Cellgifter slår ut massor av cancerceller. Det går också att döda cancer med strålning. Däremot är det nog omöjligt att helt slå ut alla de cancerceller jag bär på. Tar en i förmycket för att bekämpa cancern, så dör jag också av denna behandling. Däremot kan en säga att det pågår en maktkamp i min kropp mellan mig och cancern.

I många familjer pågår en maktkamp mellan föräldrar. Det är också vanligt med maktkamper mellan syskon. Detta är nog nödvändigt, men om den går för långt mår ingen bra. Likaså mår igen bra av att jämt vara ”herre på täppan” i relationer mellan människor. I ömsesidigt respektfulla relationer vill deltagarna ha jämvikt.

Tidigare pratade politiker om en terrorbalans mellan öst och väst, en maktkamp som ändå hade någorlunda jämvikt. Under en period pågick nedrustningar. Sedan Sovjetunionen föll har upprustningen ökat. Busch uppdelning av länder i onda och goda har förstört maktbalansen. USA anser sig alltid ha den starkes rätt att överskrida alla beslut, se t ex söndagens blogg om Obamas nuvarande politik.

Jag har tidigare bloggat om maktbalans mellan
  • Arbetsgivare och arbetstagare
  • Verksamhet och brukare
  • Utförare/företag och kunder
Jag tror alltså att maktkamper är nödvändiga och att maktbalanser behövs. Däremot vill jag ha nedrustning i alla sammanhang. Vi far alla illa av teorrorverksamheter. Att försöka utrota vissa människor, eller djur eller bakterier eller virus eller cancer löser inte grundproblemen. För att uppnå sunda maktbalalanser tror jag på ickevåld, lagom och respektfullhet. Och att underordnade får stöd att protestera och resa sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar