fredag 13 januari 2012

Tankar om hälsa

Igår kände jag behov av en stol i hissen när jag åkte fyra våningar upp. Idag har jag stannat hemma hela dagen, orkeslös. Jag och en gammal kompis har suttit och läst gamla brev. Hon ar läst sina föräldrars kärleksbrev från 30-talets mitt och jag brev mellan mina släktingar från slutet av 1920-talet. Oavsett brevtyp beskrevs alltid hälsan i alla brev. Det skrevs om trötthet, överansträngning, bröstcancer, urinvägsinfektioner, tandproblem, svaghet, högt blodtryck, vila, kallbrand, förkylning med feber, konsekvenser av kallt väder, att vara kry, hjärtproblem, m.m.

Funderar över hur stor andel av en människas liv som används till att prata hälsa, oroa sig för hälsan, vara rädd för att bli sjuk, prata om den sjukdom en haft eller har etc. Tror att människor för hundra år sedan oroade sig ännu mer för sin hälsa, när samhället hade mindre kunskap om sjukdomar och metoder för hur de skulle behandlas. Innan antibiotikan kom dog dessutom människor oftare i bakteriesjukdomar.

Vad händer med oss människor när fler och fler bakterier blir resistenta mot de läkemedel vi har idag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar