måndag 12 december 2011

Trött måndag

Igår var jag på flera möten. Hade dessutom saker jag var ”tvungen” att göra. Därför blev det ingen färdig blogg. Jag påbörjade däremot en, som jag tänkt göra färdig idag. Men nu är klockan för mycket för att få ihop den på ett genomtänkt sätt. Därför skriver jag bara några rader om mitt mående och görande.

Började dagen redan klockan 8 med att vara barnvakt åt mitt fyramånadersbarnbarn. Min dotter kunde inte ha henne med sig dit hon skulle, så hon kom hit med barnet i barnvagn. Eftersom det idag är fjärde dagen efter min 25 taxoterebehandling, så är jag mer trött än vanligt.

Min dotter servade med att lägga minstingen i min soffa och dra ut bäddsoffan, så att vi fick en stor fyrkant att vara på. På så sätt behövde jag inte bära henne runt i lägenheten och inte heller vara rädd för att hon skulle ramla ner på golvet. Har tillräckligt med funktioner i armar och händer för att kunna lyfta henne sittande och i en mjuk soffa är det ingen risk att hon skadar sig..

När minstingen kom var hon glad och nöjd. Hon är väldigt lättroad och gillar närhet och att prata. Vi hade en mysig stund tillsammans.

Efter ett tag blev hon lite trött och gnällig. Gav henne babymjölk, men det var hon inte riktigt nöjd med. Satt med henne i knäet, med hennes huvud mot högerarmen. Hon hade napp i munnen och jag strök henne över huvudet lite lätt. Hon somnade. När hennes mamma kom tillbaka satt vi kvar i samma ställning. Hon vaknade efter en liten stund och log. Hade sedan en skön stund med dotter och dotterdotter.

Tittar nu på min högerarm, minns och gläds åt känslan att ha haft henne på armen. Njuter av minnet av ett eget möte med en liten varelse.

Resten av dagen har inte varit lika mysig. När jag kom ner i bilgaraget för att ta bilen, gick den inte att starta. Ringde assistansservice som jag betalar för. En bärgare kom efter en dryg timme. Bilbatteriet hade tagit slut så han startade den med reservbatteri. Jag hade glömt en taklampa på i bilen, så bilproblemet var helt självförvållat. Fick köra några mil för att ladda batteriet och blev väldigt sen till jobbet. Sen och trött.

Vi hade ett avslutande möte i vår arbetsgrupp inför julen och jag blev väl omhändertagen. Bjöds på lussebulle, pepparkakor och chokladgodis.

Hemma igen strax före sex. Ett element i mitt sovrum är kallt och jag har inte klarat att fixa det själv. När jag höll på och strulade med bilen, frågade en granne om jag behövde hjälp och det gjorde jag. Inte med bilen för då var bärgaren på väg, men med elementet. Jag skulle ringa på hans dörr när jag kom hem. Ringde på fel dörr och ingen öppnade. Ringde senare för att kolla var han var, men ringde fel granne. Fick hjälp att hitta rätt person, som genast kom. Jag trodde mitt kalla element berodde på luft i systemet, men så var det inte. Min granne kunde inte åtgärda felet, men nu vet jag vart jag ska vända mig.

Utöver att bilen inte startade och elementet inte var så lättfixat som jag trodde, ramlade låset på min cykel sönder när hon min dotter som behövde cykeln låste upp och skulle skynda sig iväg.

Nu värker ryggen och jag längtar efter att få sova. Är trött och smågrinig, men känner värme och omtänksamhet från många i min närhet. Minns med välbehag hur min mamma kom in och satt på sängkanten när jag var barn och skulle sova.

Från min tomt i Norby


Ack så skönt, slumra in, i bädden så fin, som blomman på äng, i en gungande säng.


Och guds änglar de små, breda vingarna ut,
och kring barnet de stå, till dess natten är slut.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar