torsdag 17 november 2011

Lundin Oil

Detta skrev jag igår men då gick det inte att komma ut på internet.

I kväll har jag varit på bio och sett Maj Wechselmanns dokumentär Det är upp till dig! tillsammans med en släkting och hans fru. Det är mer än 40 år sedan jag träffade min släkting. Då var jag 14 år och ville ägna hela sommaren åt att vara i stallet med mina älskade ponnyhästar. Det ville inte min mamma. Hon tyckte att jag också behövde göra något annat under sommaren. Därför kontaktade mamma en släkting som bodde på en gård på Gotland. Jag fick bo hos familjen som hade två söner. Den äldste pojken var jämngammal med mig. Jag blev väl omhändertagen och trivdes, red på hästarna och spelade Monopol med den jämngamla släktingen.

Nu har vi alltså träffats igen. Det beror på att jag utan att veta om det kände hans fru. Och att en gemensam vän till oss hade besök av paret och pratade om en till oss gemensam släkting, Martin Schibbye, häktad journalist i Etiopien. Så fick jag kontakt med min släkting här i Uppsala. Världen är både stor och liten.

Nu har vi varit på Maj Wechselmans dokumentär och sett fler gemensamma släktingar på film. Men framförallt blivit upprörda över skrämmande övergrepp på lokalbefolkningen när oljeindustrins vinstintressen är viktigare än mänskors liv. Det är också skrämmande hur lite svensk media informerar om övergreppen.

Oacceptabelt att Bildts alla skumma affärer inte granskas av svensk media, samtidigt som en verkar älska att granska socialdemokraterna. Tänker på hur media jagade Göran Persson och Laila Freivalds efter tsunamikatastrofen i Thailand. Dag efter dag i över 6 månader diskuterade media vem som gjorde vad strax efter katastrofen. Laila Freivalds avgick som minister men jakten fortsatte. Nu är det Juholts s.k. affärer som ifrågasätts, medan det är nästan helt tyst om hur Bildt genom sitt styrelseuppdrag i Lundin Oil bidragit till fasansfulla övergrepp och ödeläggelse av flera byar . Hur länge ska Bildt få sitta kvar?

Bildts styrelseuppdrag i Lundin Oil behandlades i konstitutionsutskottet 2007. Då fanns massor med fakta om bolagets härjningar i Sudan och påbörjade oljebrytning i Ogaden. I USA hade så många krävt att ett oljebolag skulle avsluta sina aktiviteter i områdena genom att göra sig av med aktierna i företaget, så oljekoncessionerna såldes till Kanada.

Bild MAJ WECHSELMANN PRODUKTION

Läkare utan gränser kan berätta om övergreppen, FN-observatörer känner till dem, Human Right Watch har rapporterat om övergreppen och många, många fler. Men i svenska media är det nästan helt tyst om kopplingarna mellan oljeindustrins vinster och skövlingen av delar av Afrika. Läs mer om filmen i Fria tidningen
Tur att det också i Sverige finns modiga människor som Martin Schibbey och Johan Persson som vågar ge sig ut för att berätta om omänsklig girighet och kapitalismens förfärliga härjningar i länder där regeringarna vill dölja övergreppen för omvärlden. Annars hade vi fortsatt varit ovetande.

För övrigt så gillar jag JAK:s nyhetsbrev och förhållningssätt och deras klimattips.

”Inom JAK Medlemsbank har vi under många år haft aktiviteter för våra medlemmar som går ut på att hitta svar på de frågor som nu också lyfts genom Occupy-rörelsen. Svaren är inte givna utan växer fram i den gemensamma diskussion som vi har i föreningen.“

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar