måndag 21 november 2011

Förvirrelsernas möjligheter

Är förvirrad på flera plan, så förvirrad att jag behövde skriva

Förvirrad av cellgiftpåverkan. Sade trevlig helg åt en jobbarkompis – på en måndag

Förvirrad över det som händer i Italien och Grekland. Vad händer med demokratin när så många verkar vilja ha ickepolitiker som ledare? Och när finansmarknaden styr och mainstreampolitiken ställer krav på privatiseringar, på ännu mindre politiskt inflytande. När protester inte påverkar Atlantångaren.

Förvirrad över mainstreampolitiken i Sverige, på bristen på genomtänkta utmanare och strategier i svensk vänsterpolitik, på bristen på hopp.

Förvirrad av att läsa inlägg på vänsterns framtid. Läser texter från unga människor som tror att vänstern kan leda en revolution byggd på gammaldags tankestrukturer, som inte tror på reformismen, som hänvisar till Lenin, som verkar leva i sina egna ”logiska blindgångar” isolerade från människors vardagsgöra.

Förvirrad över alla rop på starka, ”objektiva” ledare som ska ställa allt till rätta i västvärden.

Sedan i går har 33 människor dödats i Egypten, men människor har inte låtit rädslan styra. Protesterna har medfört att regeringen avgår. Det är folkfest på torget. Beundransvärd styrka och solidaritet med att förändringarna ska fortsätta. Muslimska brödraskapet genomför fredliga manifestationer och vill att makten ska utgå från folket, inte från Gud. De ropar civil stat, vill ha pluralistiskt parlament och vill inkludera alla.

Förvirrad över mina egna tankar eller om det är brist på tankar. Vet hur jag vill att samhällen ska byggas med öppenhet, genomskinlighet, demokratiska beslut av demokratiskt valda beslutsfattare, långsamma förändringar och genomtänkta processer. Har bloggat om och skrivit hur jag tänker. Men om en stor majoritet i västvärden längtar efter något helt annat, en majoritet vill ha ”objektiva” starka ledar. Vad är då demokrati? Vad är folkstyre?

Håller västvärlden på att förlora sitt grepp över värden. Kommer nya krafter och bygger nya folkstyren. Leds utvecklingen från andra delar av värden, är utveckling något helt annat än det jag formulerar utifrån mina begränsade erfarenheter. Kan det bli något bra av att allt ställs på ända. Vilka för mig osynliga stigar leder till något hållbart. Jag tillåter mig att vara förvirrad. Det är ganska skönt.

Bilder från Tahrirtorget måndag 21 november

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar