onsdag 5 oktober 2011

Lite av varje och allt annat än lagom

Just nu är det alldeles för mycket jag vill. Har haft mycket på gång ganska länge och jag fortsätter i denna anda av för mycket att göra. Vet att jag kan välja bort, men….

Kongressmotioner

Jag har skrivit flera motioner till vänsterpartiets kongress. Några har vänsterpartiets distriktsstyrelse ställt sig bakom och andra har min partiförening ställt sig bakom. Nu har jag fått stöd för alla. Motionerna handlar om intersektionalitet, om klass som diskrimineringsgrund, om normkritiskt arbete i vänsterpartiets organisation, om en tydlig konstruktivistisk syn på kön, om ökad öppenhet i vänsterpartiet och om att medlemsomröstningar ska kunna göras på olika sätt. Är glad över allt stöd, men det har tagit väldigt mycket tid att dels skriva motionerna, dels gå på möten.

Carl Bildts intressen i Lundin Oil

Aftonbladet har krävt Carl Bildts avgång, vilket jag tycker är bra. Hans tidigare intressen i Lundin Oil och hans brist på intresse för de häktade journalisterna i Etiopien diskuteras i EKOT idag. Lyssna här  och läs gärna också mer på tidigare bloggar.

Tobinskatt

Jag har varit aktiv Attac som bland annat drivit kravet på en Tobinskatt, en finansiell transaktionsskatt. Skatten på affärer med värdepapper mellan banker och finansinstitut drivs nu av EU. Tyskland och Frankrike är två av de länder som står bakom förslaget. Storbritannien och Sverige är emot. Jag gläds åt att EU gör något positivt.
Bankkrisen eller kapitalismens kris

I morse hörde jag Annika Winsth, chefekonom på Nordea uttala sig om den belgiska banken Dexias ekonomiska problem. Hon pratar om att marknaden vill ha signaler från politikerna. Marknaden driver politikerna och politikerna följer efter, men ganska sent så att det kostar mer. Marknaden litar inte på politiken, enligt Nordeas chefsekonom.
Vilken absurd värld, där ”marknaden” ska styra politiken istället för att politiska partier visar på vägar för att bygga ett mänskligt samhälle. Kapitalismen avskaffar inte sig själv. Jag efterlyser en starkare och mer trovärdig vänster som visar på vägar för ett hållbarare samhälle. En annan värld är möjlig. Läs gärna också tidigare bloggar http://uppsalafeminist.blogspot.com/2011/08/jag-hatar-hur-ordet-politiker-anvands.html

Genusvetenskap

Nu har min kurs i genusvetenskap börjat. Missade första föreläsningen igår eftersom jag då var med och arrangerade en hållbarhetsdag på jobbet. I morgon är det två föreläsningar och jag har min nästan tröttaste dag efter måndagens cellgiftbehandling. Har inte hunnit varken läsa in mig inför föreläsningarna eller kolla upp all litteratur. Är alltså dåligt förberedd. Skönt att känna att jag har klarat 15 poäng i genusvetenskap redan. Om jag inte blir godkänd på dessa 7,5 poäng så försöker jag ändå ta det lugnt och lyssna in vad jag orkar och hinner, alltså hitta livets lagom i allt jag vill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar