lördag 22 oktober 2011

Kan/kan inte själv

Jag har alltid tyckt att det är skönt att klara saker själv, att känna mig självständig och fri. Fullständig självständighet och frihet är däremot en omöjlighet. Jag är och kommer alltid att vara beroende av andra människor.

1. Jag är socialt beroende. Ett liv i ensamhet är ett omänskligt liv.

2. Jag är ekonomisk beroende. En del av Sveriges höga levnadsstandard beror på att vi tar ut miljöresurser som vi sedan inte återför i kretsloppet. En annan del är att vi lever bättre för att andra lever sämre. Låga priser på varor beror på att människors arbetskraft utnyttjas i andra delar av världen på ett ovärdigt sätt. Min goda ekonomi bygger delvis på att andra har det sämre. Jag kommer aldrig att vara helt ekonomiskt oberoende som människa, eftersom min ekonomi beror på hur mina pengar och det jag äger är beroende av hur de värderas av andra. Däremot önskar jag mer ömsesidighet i beroendet och framförallt ökad jämlikhet och ansvarstagande för framtida generationer .

3. Jag är beroende av att andra människor i offentliga sektorn vill genomföra sina arbetsuppgifter på ett bra sätt. Jag är också beroende av andra människors vilja att betala skatt.

Listan kan säkert göras längre, men syftet med den är framförallt attbeskriva att vår frihet är chimär. Kom att tänka på detta idag när jag fick hjälp hemma.

Saker jag klarat förut klarar jag inte längre. Eller åtminstone inte lika bra längre eftersom mina kroppsliga försämringar är på en glidande skala neråt. Mitt köksavlopp har luktat i flera veckor. Idag kände jag ett behov av att ta tag i detta, jag hade fått nog av äcklig doft i köket. Jag rensade alltså ut under diskbänken och skruvade loss avloppen från diskbänken. Försökte få loss vattenlåset från avloppet, men där var det stopp. Rördelarna satt för hårt.

Ringde en vän och hennes man kom hit. Han drog isär och spolade rent. För att kunna skruva tillbaka avloppsrören i diskbänken behövdes vi båda två. Som vanligt är det lättare att plocka isär än att sätta ihop.

Nu har jag ett nästan luktfritt avlopp igen. Känns härligt att ha rensat bort avloppsklägg, men framförallt kännas det härligt med vänner som ställer upp. Utan hjälp hade mitt kök delvis varit oanvändbart. Jag kan inte alltid själv. Jag är beroende av andra på flera olika sätt. Det behövs både politisk kamp och vänskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar