måndag 26 september 2011

Om Palestina och frihetsgrader

Israel betraktar palestiniernas försök att få medlemskap i FN som ett brott mot tidigare ingångna avtal med Israel och förbehåller sig rätten att svara på det med motåtgärder mot palestinierna. Det sade den israeliske premiärministerns talesman Mark Regev 20 september. Läs och lyssna på P1
En propalestinsk insändare i min lokaltidning, som ger en bra historisk bild av händelserna efter 1947 kan du läsa här.
Insändarens avslutas med:

” Islam är inte emot judendomen, utan är emot orättvisor. Israels ockupation och apartheidsystem måste upphöra! Det är apartheid, ockupation och orättvisor som skapar ofred, inte palestinierna i sig eller islam i sig. Inte ens judendomen i sig.

Jag anser att den mest humana lösningen för alla är att palestinska flyktingar får återvända hem och leva tillsammans jämlikt med judar, kristna och muslimer i en demokratisk stat. Om den staten sedan heter Israel eller Palestina eller något annat är av underordnad betydelse.”


I USA finns många högerextremister, som hotar med våld. Det har jag bloggat om tidigare. Jag har också bloggat om svenska varghatare som skjuter vargar och hotar länsstyrelsens personal.

Israel bemötte palestiniernas avsikt att ansöka om att bli FN:s 194 medlemsstat med hot om våld. Är inte särskilt förvånande eftersom en hot- och våldskultur har byggts upp ända sedan 1947 då sionister började fördriva hela byar med palestinsk befolkning.

Manliga maktstrukturer har varit ett tema i mitt bloggande. Obama har inte lyckats bryta med Buschs terrorpolitik och i tidigare blogg funderar jag över vilka frihetsgrader han har.
Som president har han stor formell makt, men vilka möjligheter har han som färgad demokratisk president att också leda landet.

Det finns ett talesätt ”Makt korrumperar” som gör att makthavare vill behålla makten, oavsett vilka beslut en har möjlighet att genomföra. Obama har nu börjat lägga upp strategier för hur han ska kunna bli återvald. Jag har ofta hört påståendet att en amerikansk presidentkandidat måste ha stöd av USA:s inflytelserika judar för att bli vald. Enligt media var Obamas tal i FN väldigt proisraeliskt till skillnad mot hans tidigare tal om Mellanöstern.

Jag tolkar detta som att Obama har övergett den politiska riktning han gick till val på, för att försöka behålla presidentposten. Troligen innebär det att han misslyckas med att föra såväl inrikes- som utrikespolitiken åt vänster. Våld, hot och manliga magkänslor får fortsätta styra. Har en väl börjat underordna sig dessa maktstrukturer så växer tuppkammarna. Obama har inte använt de få frihetsgrader han har och gör ingen positiv skillnad som president.

På samma sätt innebär regeringens vargpolitik, när en försöker gå varghatarna till mötes ett misslyckande om syftet är att utveckla en hållbar vargstam.

Är glad över att Abbas brutit trenden med palestinsk underordning. Han har utnyttjat sina frihetsgrader väl denna gång.

Och så vill jag hänvisa till ytterligare en ledare av Maria-Pia Boëthius

”Fjantexperter kallar oss ”rotlösa”. Jag ser det som om jag tillhör ett helt nytt folk, man kan kalla dem planetens väktare och varandras vänner om man vill och de finns i varje land på hela jorden. De vill inte leva såhär, på dessa villkor, de har inga vapen och tror inte på våld som lösning; men de tänker att om de blir tillräckligt många kan de förändra den värld som är i så skriande behov av förändring. De följer ingen skrivbordsideologi, men de känner igen varann när de träffas, helst i verkligheten, men också på nätet. De är inte PK (politiskt korrekta) men PV (planetens väktare).”

För övrigt känner jag mig pigg och glad. Tror att tillägget med Xeloda hjälper mig. Varje fall just idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar