fredag 16 september 2011

Om grinighet, perspektiv och acceptans

Har i dag för tredje dagen jobbat hemifrån. Sitter i sängen med datorn i knäet. Planerar, mejlar och förbereder framtida seminarier. Problemen med högerhanden fortsätter och på vänsterhanden har jag problem med en vätskande nagel som nog kommer att ramla av. Är trött, fumlig och tappar saker. Känner mig grinig, gnällig och irriterad. Jag gnyr som en ledsen hund. Hade jag svans skulle den sloka. Perspektivlös förmiddag. Faktiskt ganska skönt att tillåta ynkligheten en stund.

På eftermiddagen kom en kompis förbi. Hon bara dök upp så där härligt spontant, vilket är sällsynt i dagens planeringssamhälle. Skönt att känna en annan varelses mer positiva vibrationer i rummet. Hade fina samtal. Besöket gav perspektiv på livets vardag.
När jag vill ha perspektiv på livet och döden brukar jag tänka på vårt jordklot och universum. Jorden snurrar runt solen med en hastighet på 30 kilometer per sekund. Det tar nog ungefär 1 sekund att skriva tre bokstäver på datorn för mig. När jag skrev ordet tre kom alltså jorden ytterligare 3 mil på sin resa runt solen. Samtidigt flyr avlägsna galaxer från vår Vintergata med ca 60 000 kilometer per sekund. Avståndet mellan mig och en avlägsen galax hann alltså öka med 6 000 mil när jag skrev ordet tre. Kan känna i magen hur fort det går. En ganska härlig känsla av snabbt rusande tyngdlöshet i universum. Vad liten jag är i världen. Liten, viktig och oviktig. En själ bland ett oändligt antal själar i livets nu. Jag tror jag kan finna vila i denna enorma rymd.

Vi pratade om döden, acceptans och ilska. Jag tror att jag kan hitta en acceptans i att jag kommer att dö. Samtidigt kan jag känna ilska över att mitt liv nog blir kortare än många andra svenskars. Min kompis och jag var överens om att acceptans inför döden och ilska över att detta liv tar slut är helt olika saker. Likaså är acceptans inte samma sak som att ge upp. Acceptans handlar mer om tillit.

Efter denna kortvisit har en annan kompis varit här, fixat god mat och vi har samtalat om stort och smått. På det stora hela har jag haft en bra dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar