torsdag 22 september 2011

Längtan efter att få ha långtråkigt

Minns när jag som barn- och ungdom hade långtråkigt. Beklagade mig över att det inte fanns något att göra. Ibland längtar jag efter barndomens långtråkighet – att bara sitta och glo och gnälla. Jag har egentligen mycket tid att välja vad jag ska göra idag, men valen är gjorda inne i mig innan jag hunnit reflektera. Och så rullar timmarna på och jag både vill och inte vill stoppa livets framfart.

En sak på min vill-göra-lista är att läsa Dag Hammarskölds Vägmärken och KG Hammars lilla bok ”Vägen valde dig” med meditationer över Vägmärken.

Denna lilla bok har jag köpt men inte Vägmärken. Bläddrar lite i lilla boken och hittar

”I vinden och ljuset går det inte att vara någon på egen hand eller välja en egen väg. Därtill är vi för små och obetydliga. Vår förvillelse kan vara att vi söker lyckan på det viset. Men på den som ger upp sin egen väg väntar erfarenheten av att vara ett med skaparkraften och bli använd av denna. Häri väntar lyckan och den verkliga friheten. Ett med!”
KG Hammar
Lilla bokens namn ”Vägen valde dig” kommer från en central dikt i Dag Hammarskjölds Vågmärken.

Gråt,
om du kan,
gråt
men klaga inte.
Vägen valde dig –
och du skall tacka.

I valfrihetens västerländska tidevarv – vad är valfrihet egentligen?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar