onsdag 31 augusti 2011

Om demokrati, yttrandefrihet och min blogg

Jag har bloggat flera gånger om hur jag ser på demokrati, yttrandefrihet, pressfrihet m.m.
”Demokrati, normer och extremism”
Har också bloggat om samtal och dialog.

Jag bloggar för att jag gillar att uttrycka mig, för att jag har erfarenheter och tankar som jag gärna delar med andra och för att jag vill ha samtal och dialog. Tycker om att andra kommenterar min blogg, när syftet är just samtal och dialog. Har nu fått en del kommentarer, där syftet snarare verkar vara att basunera ut sina egna åsikter. Till en kommentar var det kopplat massor med länkar till bloggar med helt andra värderingar än mina. Dessutom har några kommentarer varit föraktfulla mot mitt parti, som t ex denna

”tyvärr har fakta och sunt förnuft aldrig varit någonting som är särskilt intressant för Vänsterpartiet”


Har också haft inlägg där romer döpts om till zigenare, vilket medför att etniska grupper kränks om de läser kommentarerna på min blogg. Detta medför att jag rensat bort kommentarer och åtminstone tillfälligt väljer att granska kommentarer innan de publiceras.

Jag framför själv många kritiska synpunkter mot såväl mitt eget parti som mot andra partier. Tar självklart gärna emot andras kritiska synpunkter på det jag skriver. Kritik är utvecklande och jag försöker undvika såväl homosocialt som heterosocialt beteende, se även denna blogg.

Jag står upp för demokrati, yttrandefrihet och pressfrihet. Det ser jag som något helt annat än att jag ska behöva tillåta alla sorters kommentarer på min blogg. Har du åsikter som strider mot min värdegrund, så får du därför hitta andra sätt att debattera och föra ut dina budskap.

Jag har helt enkelt inte lust att lägga en massa tid på att försvara mina värderingar om samtalet inte leder till någon förändring hos någon av oss som deltar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar