söndag 31 juli 2011

Tankar bakåt och framåt

Om massakern i Norge
Har läst igenom det jag skrev för en vecka sedan. Tankarna då stämmer ungefär med hur jag ser på orsakerna till massakern idag. Det som blivit tydligare under veckan är hur stark islamofobin och hatet mot muslimer är i många olika grupper i västvärlden.

Massakern har samtidigt medfört att fler blivit politiskt medvetna och fler vill engagerar sig i antirasistiska rörelser och vänsterpartier. Andra (positiva) effekter är att fler diskuterar hur hat och förakt mot olika grupper ger bränsle åt extremister. Norge skjuter fram valrörelse och valet. Ett syfte är att komma överens om en bättre politisk kultur, som inte ger hatet ökat bränsle. Önskar att det också startar sådana samtal i Sverige. Politik är att vilja och det är vad olika partier vill åstadkomma som bör synliggöras i debatten. Likaså kritik av andras politiska förslag, men inte förlöjligande och lögner om andras politik.

Utöver bra artiklar i Flamman och i Fria tidningen, så tycker jag att Aron Lund skrev en bra ledare i lokaltidningen

Om apoteken och privatiseringarna
Förtroendet för apoteken har minskat efter att regeringen privatiserade flera apotek och införde fri etableringsrätt. För tre år sedan gav 95 procent av personer som intervjuades apoteken ett positivt betyg. I år har siffran sjunkit till 77 procent. En utredning som konsumentverket genomfört visar att omkring elva procent av dem som ska hämta ut medicin får vänta längre än 24 timmar. Dessutom anser många att man inte får de råd och det stöd man behöver när man handlar sitt läkemedel.

Jag känner igen denna bild. Det är svårare att få ut sin medicin, sämre rådgivning, svårare att hitta det en behöver, mer marknadsföring av för apoteken lönsamma produkter som skymmer det en vill ha, osv. Enda fördelen gäller oss som bor i större städer. Öppettiderna på några apotek har förbättrats och det finns fler apotek.
Jag har ett privat nytt apotek 200 meter från min bostad, som är öppet vqrje dag mellan åtta på morgonen och tio på kvällen. Det hade jag gärna varit utan om apoteksbolaget hade fått behålla sitt välskötta monopol, med saklig information, möjlighet att kolla upp och hämta ut mediciner på närliggande apotek, hälsofokus istället för vinstfokus osv.

Särskilt illa tycker jag det är att sjukhusapoteket på Akademiska sjukhuset har privatiserats. Detta apotek har blivit sämre och deras i det närmaste monopolsituation gör knappast saken bättre.

Regeringen har genomfört dessa privatiseringar för privatiseringarnas skull. Apoteksprivatiseringen har gynnat vinstdrivande företag och missgynnat oss som är beroende av välfungerande apoteksverksamhet.

Om Israel och Palestina
Israelisk militär har attackerat Frihetsteatern. Två anställda på Frihetsteatern i Jenins flyktingläger på Västbanken har arresterats. Jag har tidigare bloggat om Frihetsteatern och mordet på regissören och skådespelaren Juliano Mer Khamis.

Läs gärna också vad barnläkaren Henry Ascher skriver om Ship to Gaza

Min planering i höstP
å måndag är min semester slut. Har tidigare bloggat om mina tankar inför hösten. Fredagens besked om att behandlingen hjälper underlättar min planering. Känner ingen som helst längtan tillbaka till jobbet och skulle gärna fortsätta vara ledig. Däremot så tror jag att jag mår bäst av att fortsätta jobba halvtid och vara sjukskriven på halvtid. På tisdag så återvänder jag därför till min arbetsplats och jobbdatorn.

Jag har tackat ja till att läsa 7,5 poäng på Uppsala universitet i höst. Tror att det fungerar att läsa och att jag mår bra av att få lite genusinspiration.
Överhuvudtaget gav fredagens besked mig en ökad tillit till att jag kommer fortsätta vara en aktiv människa i höst.

Min hälsa
Åkte hem från Skaparbyn vid tvåtiden idag. Det har varit en härlig och lyxig vecka. I förmiddags gick jag fram och tillbaka till Ön:s hembyggdsgård, vilket tog trettio minuter. På seneftermiddagen genomförde jag i princip hela mitt yogaprogram på 50 minuter. I morgon ska jag cykla hem till en kompis som bor i Gottsunda. Jag fortsätter alltså ta ansvar för min kondition och hälsa.


Mitt yngsta barnbarn cyklar. Hoppas att hon snart blir mellanbarn i familjen.


Skaparbyn


Vy mot Dalälven och en kursdeltagares oljepenslar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar