lördag 16 juli 2011

Tack för all hjälp

Lite piggare idag. Orkade stå på bena i mer än 3 minuter. Har tom cyklat till Fyristorg, en sträcka på ca 1000 meter. Köpt lök, mangold, honung, sallad, gurka och rödbetor. Tyvärr fanns det ingen färskpotatis ännu. Fyristorgs försäljning av egna, ofta ekologiskt odlade produkter är en tillgång. Färskt, fräscht och nyttigt. Och dessutom billigt.

I går var min syster och hennes man här och hjälpte mig med saker som jag länge behövt göra. Nu hänger äntligen mina tavlor ordentligt fast i betongväggarna och klätterväxterna är uppknutna på ett ordnat sett. Min svåger spikade upp betongkrokar som ramlat ner för mig och borrade upp en tavellist för krukväxterna. Ganska absurt att dagens betongväggar är så hårda. Byggherrarna borde sätt upp tavellistor eller ordna andra lösningar. I mitt hus är borrning i hårda betongväggar ett gissel för både den som borrar och för alla grannar.

Har också fått hjälp med städning bakom pianot och bakom bäddsoffan. Dessutom hämtat upp trappstegen från källaren. Nu när orken inte räcker till att kliva upp på stolar, så behöver jag stegen.

Min syster trollade fram mycket god lunch och middag ur det hon skrapade ihop i min frys och kyl. Mums. Jag har fått tillbaka matglädjen.
Har också fått hjälp med balkongen, några krukväxter etc.

Hade pratat med en kompis om att gå ut och äta på en etiopisk restaurang på fredagkvällen. Restaurangen var stängd och jag hade ändå inte orkat gå dit. Däremot bjöd vi hem min kompis och hennes man.


Vid sjutiden när de kom var mitt hem uppochnedvänt. Borrdam fyllde vardagsrummet, verktyg låg över allt, möblerna var i en enda röra och tavlor och prydnadssaker fanns lite här och var. I köket blandades skurhinkar och trasor med olika matvaror och färdigduschade krukväxter. Mitt i alltihop låg jag i bäddsoffan och orkade knappast resa mig.

En timme efter att mina gäster kommit var middagen klar, tavellisten äntligen på plats och damm och skräp borttaget. Kände mig som en prinsessa när alla andra högg i med olika aktiviteter medan jag låg passiv mitt i röran. Tack för all hjälp. Jag njuter av ett mer välfungerande och renare hem.

Teckningen är en basprinsessa av Clara 7 år som jag hittade på nätet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar