torsdag 30 juni 2011

Sjukgymnast och kondition

Somnade sent i natt och var inte utvilad när jag gick upp klockan åtta. Kände mig trött och energilös. Cyklade till sjukgymnasten. Hon kände igenom styrkan i mina muskler i högerarmen och noterade var svagheterna fanns i jämförelse med vänsterarmen. T ex är det stor skillnad på tummuskeln till högerhanden jämfört med vänsterhanden. På högersida är handen ganska insjunken eftersom muskeln minskat ganska mycket i storlek. Likaså syns det skillnad på mina handleder.

Jag fick några övningar att göra för mina armar. Ska fästa ett gummiband i en dörr eller liknande för att sedan dra. Det hon framförallt rekommenderade mig var att prioritera min kondition. Jag ska ut och cykla. Dessutom gärna göra yoga och de övningar jag fått. Det är ingen idé att arbeta specifikt med småmuskler som försämrats. Bättre att försöka öka styrkan i hela muskelgruppen. Eftersom hon inte kan veta så mycket om orsaken till mina skador, så kan hon inte heller ge prognoser för vad som är möjligt att uppnå. Budskapet var däremot tydligt. Rör på dig och prioritera det som är roligt.

Känner att jag fick energi av henne. Det är så lätt att ”soffa” in sig och mina muskler stelnar och förtvinar snabbt. Därför så peppa mig gärna att vara aktiv med roliga saker som ger kondition och mjuka muskler.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar