fredag 24 juni 2011

Midsommarafton

Midsommarafton var viktigt när jag var tonåring. Det gällde att ha något intressant att berätta om vad jag gjort. Under åren som gått har nog midsommar betytt något särskilt, även om det mer handlat om att umgås, äta gått och vara i naturen. Midsommar som sommarens höjdpunkt, ett tillfälle att både se framåt och bakåt och att längta.

Har ofta varit hos mina föräldrar i sommarstugan i Oxelösund. Förra året var jag och mamma hos min syster i stugan i Åre.

Nu är klockan snart tolv och jag har ännu inte klivit upp ur sängen. Är ännu inte på språng åt något håll. Ska pallra mig upp, ska ta bilen och tillsammans med en kompis äta sill m.m. hos en annan kompis snart, men inte än.

Min dotter flyttade igår och jag var där nästan fram till midnatt. Gillar att få vara med utan att känna några måsten. Vill inte följa med och dansa runt midsommarstång idag. Har varken lust eller energi till klassiskt midsommarfirande.Inga behov av att få vara med, men ska kanske plocka en blomma och ha under kudden.

Minns förra årets timmar före Åreresan. Jobbade först, sedan trevlig avslutning på Linnés Hammarby. Cyklade till jobbet, till Linnés Hammarby och sedan hem via min dotter. Därefter tåg till Åre. Kan troligen cykla idag, men definitivt inte långt. Inte som för ett år sedan.

En annan jämförelse med mitt tidigare liv är att jag varvat ner. Kan vara mer i nuet. Kan inte bedöma om livet tappar sina konturer eller om olika känslor är mer sanna i stunden. Har också mer tid att bara vara, när görandet har minskat. Om livet är mer jämngrått eller mer berg och dalbana vet jag inte? Bara att nuet är helt OK.

Midsommarblomster

1 kommentar:

  1. Du gör helt rätt som lyssnar inåt på vad du vill och trotsar måsten som traditioner och tvång som många känner. Önskar dig en skön och regnfri helg.

    Kram

    /Åsa

    SvaraRadera