fredag 6 maj 2011

Lagom

Jag får ett nyhetsbrev från Uppsala linneanska trädgårdar. Varje vecka presenteras en ny växt. Inför denna helg var det Vårärt, som blommar för fullt i ädellövskogarna nu i början av maj. För Vårärten gäller det att ösa på med full kraft efter att tjälen gått ur jorden, men innan lövträden helt har slagit ut sina blad. När alla trädkronornas blad är helt utfällda blir det för mörkt, men om den kommer i gång för tidigt kan den istället skadas av kylan. För Vårärten finns inget lagom utöver att den ska blomma precis lagom i tid.

Fotografiet på Vårärt har jag hämtat ut nyhetsbrevet.

Nu är klockan snart sju och jag sitter i solen på min balkong. Äntligen kan jag njuta av förra fredagens slit med att få i ordningen balkongen. Jag är en lagommänniska och förra veckan blev det för mycket bärande, rengörande, planterande m.m. Är samtidigt nöjd över att jag har gjort klart balkongen.

Nu är jag halvtids sjukskriven från min heltidstjänst. Det innebär nog lagom mycket jobb för mig just. Måndag, tisdag, onsdag var även halvtid för mycket. I dag har jag jobbat drygt sex timmar. Det var inte meningen att det skulle bli så många timmar, men jag behövde göra klart några saker för att känna mig nöjd.

Med lagommänniska menar jag att jag vill:
• Arbeta så att jag får dra mitt strå till stacken men inte mer än att jag också orkar ha en meningsfull fritid
• Träffa människor som jag gillar men inte umgås så mycket med andra att jag inte hinner med mig själv
• Motionera, meditera och göra yoga men fritiden ska också räcka till andra saker
• Få en bra balans mellan inputs och outputs, mellan nya intryck och tid för reflektion
• Få en bra balans mellan varande och görande, se även Om varat och görat
• Använda mina demokratiska rättigheter att påverka samhället mot en mer hållbar utveckling, men samtidigt tänka igenom det jag gör så att det inte tar för mycket energi från mig
• Ta ett ansvar för kontakterna med mina släktingar men inte på ett sådant sätt att jag inte orkar med andra punkter på denna lista
• Försöka använda en jämlik och hållbar andel av jordens materiella resurser, utan att leva extremt i relation till andra Uppsalabor
• Inte ha för mycket inplanerad tid, men inte heller ha för mycket oplanerad tid

Tänker också att mitt förhållningssätt i det jag är och gör är precis lika viktigt som hur mycket tid jag använder till olika saker.Och att det inte finns några ideala liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar