söndag 17 april 2011

Enda vägens politik

Lyssnade på Nina Björk, på hennes kåseri på Godmorgon Världen. Hon pratade om att makten gör sig osynlig och att makthavare döljer att de har makt. Makt definieras som något fult.

När Nina pratar så tänker jag på Anne Wibble, finansminister i Carl Bildts regering 1991 – 1994. Beslut som togs förklarades med att detta är enda möjligheten, det finns bara en väg att gå, det finns bara en möjlig politik. Denna s.k. enda vägens politik blev ett stort ekonomiskt misslyckande. Bildregeringen lämnade efter sig ännu större underskott till nästa regering. Dessutom slogs mycket av Sveriges infrastruktur sönder och välfärd raserades.

Vänsterpartiet var sedan det parti som bidrog mest till att reda upp i ekonomin, vilket Göran Persson skriver om i sin memoarbok, Min väg – Mina val, s 81. Denna gång gick det att få ekonomin i balans, men med stora uppoffringar. En del beslut blev säkert inte bra och det finns mycket att vara kritisk till, men jag tycker att vänsterpartiets insatser bidrog till förbättringar för samhället i stort .

Jag har som kommunalråd bidragit till att Uppsala kommuns ekonomi nu är i balans. Under mandatperioden 2002 – 2006 så vände majoriteten i Uppsala kommun, s, v, och mp stora underskott till överskott. Det togs säkert beslut som kostade mer på sikt än vad kommunen sparade då, men jag är övertygad om att all offentligt driven verksamhet under en fyra-årig mandatperiod måste vara i balans för att klara välfärden på sikt. Jag är stolt över att ha bidragit till en hållbar ekonomisk kultur.

Det handlar för mig om hållbar utveckling, där ekonomi är verktyget för att mäta hur gemensamma resurser fördelas och används. Däremot var det som kommunalråd svårare att få fram beslut för att utveckla en social och miljömässigt hållbar kultur. Inom dessa områden var motståndet ännu större än för ekonomi i balans.

På så sätt kan hen säga att jag anser att ekonomi balans är den enda vägens politik. Skillnaden mellan Bildtregeringens resonemang om enda vägens politik och hur jag har försökt göra är att jag tror på samtalet. När jag var förtroendevald var det min sak att motivera varför kommunen t ex sparade på äldreomsorg och fritid och inte inom förskola och skola. Det var min sak att förklara varför kommunen höjde skatten. Som makthavare har jag ett ansvar att stå upp för besluten och inte gömma mig bakom att detta är det enda möjliga. Det är samtalen som för utvecklingen framåt. Osynliga beslutsfattare och beslutsfattare som förlöjligar andra förslag är ett stort hot mot vår demokrati.

Jag tycker att makt som personer fått i demokratiska val är något fint, som vi ska vara rädda om.

5 kommentarer:

  1. Men det känns ändå svårt när någon annan snodde kakan som vi och S, MP bakade ihop. Nu frossar borgarna i den och delar ut den som skattesänkningar, mest till de rika så klart.

    SvaraRadera
  2. Visst är politiken orättvis. Men det får inte innebära att hen inte står upp för det hen tror på. Ansvarstagande är viktigt för mig även när andra inte tar sitt ansvar

    SvaraRadera
  3. Det är inte alldeles enkelt det där med balans. Samhällsekonomi är INTE samma sak som hushålls- eller företagsekonomi. Det är också skillnad mellan finansiell ekonomi - bankväsendet och ’pengarna’ och den reala ekonomin - produktionen och konsumtionen av varor och tjänster. Om hela den reala sektorn - varor, tjänster och export minus import - minskar sina utgifter (det som vi lite felaktigt kalla ’sparar’ - minskar BNP och tillväxten. Det kan vi tycka vara önskvärt - men i så fall endast pga av överutnyttjande med naturresurser - inte för att vi använder för mycket pengar. Om hela samhället =nationen ’sparar’ dvs om hushållen, företagen det offentliga och utlandet (=minskad export) skär ner på sina utgifter så kommer oundvikligen hela samhället att få minskade inkomster.

    Om stat och kommun ’sparar’ genom att avskeda anställda och människor kastas ut i arbetslöshet - dvs om de arbetslösa inte får andra jobb - är det högst diskutabelt om det är en god samhällsekonomi.

    Stat och kommun får bättre ekonomi dvs ökade inkomster (mestadels skatteinkomster) endast genom att hela samhället ökar sina utgifter.

    Självklart bör en kommun vårda sin ekonomi men det är inte alltid helt självklart att det är budgetbalans som är det riktiga och den mest ansvarsfulla ekonomin. Ska pengarna gå till bygget av stora arenor eller till äldrevård och skola. Det är också ett val med skilda följder.

    SvaraRadera
  4. Hej Andrea
    Det är därför hållbar utveckling är så viktig, alltså att inte bara räkna kronor och ören utan också beakta konsekvenserna för människor och miljö. Tänker hen hållbar utveckling så är en nödvändighet jämlikhet och en annan hur jordens resurser används. Omfördela mera och samtala om vad gemensamma medel ska användas till. Behoven av gemensamma medel till olika områden är enormt stora

    SvaraRadera
  5. http://dagens.etc.se/analys/bedr%C3%A4glig-budget-fr%C3%A5n-borg

    som en liten kommentar ....och det här med budgetbalans och enda vägen ....nja det här får vi ta upp till en diskussion, gärna med just Daniel Ankarloo, vid tillfälle

    SvaraRadera