fredag 11 mars 2011

Håkan Juholt som ny s-ledare

Kan vara ett klokt val av valberedning att föreslå Håkan Juholt. Jag är glad för att han inte verkar vara en högersosse. Kanske också klokt med Carin Jämtin som partisekreterare. Skönt också att de valda inte kommer från sosse-normens mitt och att de har andra erfarenheter, där de försörjt sig på annat än politik.

Hade däremot önskat ett partiledarförslag som stod för något nytt och något mer än att klara retoriken och debatterna. Tycker att den politiska retoriken i svensk politik alltför mycket lever i en värld för sig. Jag efterlyser partiledare som också vill förändra den politiska kulturen och som kan tänja politiken åt vänster.
Jag tror att Lena Sommerstads mod verkligen behövs. Det behövs flera politiska företrädare som utan att snegla åt höger eller vänster våga stå för det hen tror på och samtidigt ha djupa kunskaper om det hen pratar om. Ska lyssna på lördagsintervjun med Lena Sommerstad i morgon.

Lyssnar på allt tal om de s.k. mittenväljarna. Ganska trött på den statiska syn på människors politiska uppfattningar, som medför att partierna anses behöva lägga sig i mitten för att växa sig stora. Mitten i svensk politik har klivit väldigt långt åt höger sedan 80-talets början. Precis lika lite som det finns ”den enda vägens politik”, vilket högerregeringen på 90-talet påstod, så finns det en fast höger-vänsterskala med tydlig början och tydligt slut. Nu är det dags att påverka, så att mitten förflyttar sig åt vänster .

För övrigt har jag orkat relativt mycket idag om jag jämför med förra behandlingens tredje dag. Har varit orolig för att behöva ligga orkeslös i min säng några dagar efter varje behandling, men så illa verkar det inte behöva bli.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar