måndag 21 februari 2011

Om Libyen och om min hälsa

Tänkte blogga om hetero- och homosocialitet, men har istället fastnat framför radion som belyser nuläget i Libyen. I P1 framförs av Ove Bring, professor i folkrätt att Libyens angrepp på den egna befolkningen är ett folkrättsbrott och att FN bör ingripa med humanitära insatser för att skydda befolkningen. Tycker att detta är viktigt. Här sitter vi i våra trygga bostäder, medan människor skjuts till döds, när de kräver demokrati och mänskliga rättigheter i Libyen. Vår utrikesminister uttalar att det är viktigt att behålla stabiliteten i ett sönderfallande land, och markerar inte mot diktatorns desperata mördande.

Det var skönt att lyssna på delar av Olof Palmes tal i P1:s God morgon världen igår. Han var rak när han stod upp för mänskliga rättigheter. Han gjorde inte alltid det, men var i varje fall orädd och tydlig gentemot andra makthavare, när han uttalade sig. Dagens moderatstyrda regering pratar istället om stabilitet och ekonomisk tillväxt överordnas allt annat.

Har varit trött och haft ont idag också. Släpade mig iväg till labb i morse och tog sedan bussen till jobbet. Känner mig nu nöjd över att dagen är slut och att jag har klarat av att genomföra olika saker. I morgon ska jag jobba hemifrån och få behandling på eftermiddagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar