fredag 7 januari 2011

Moder Teresa

Ikväll känner jag mig fylld av saker som tar lång tid att skriva och det är klockan för mycket för. Därför får du en dikt av Moder Teresa

Gör det ändå


Människor är ofta oresonlig,
illojala och egoistiska -
förlåt dem ändå

Om du är framgångsrik, kommer du att få
falska vänner och sanna fiender -
var framgångsrik ändå

Om du är ärlig och uppriktig kommer
människor kanske att utnyttja dig -
var ärlig och uppriktig ändå

Det du tillbringar år med att bygga upp,
kan någon annan rasera över en natt -
bygg ändå

Om du finner frid och lycka,
kommer kanske någon att bli avundsjuk -
var lycklig ändå

Det goda du gör idag,
kommer kanske att vara glömt i morgon –
gör det ändå

Ge världen det bästa du har,
och det kanske inte räcker -
ge det bästa ändå

För i slutändan är det här en sak
mellan dig och Gud –
Det var faktiskt aldrig en sak mellan dig och dem

Tycker att dikten ger en härlig energi, eftersom den är så rakt på. Tror inte på att det i slutändan är en sak mellan Gud och mig, men mellan mig själv och mig själv. Tror helt enkelt att jag lever bättre och får ett bättre slut på mitt liv om jag står upp för och gör det jag tycker är viktigt och tror på.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar