lördag 29 januari 2011

Mod gör en annan värld möjlig

Lyssnade mycket på Studio 1 igår och på Konflikt idag. Gläds åt framförallt unga människors mod att riskera sina liv för att få demokrati och jämlikhet. Många människor har fått nog av diktaturer, roffarmentalitet och avsaknaden av öppenhet och yttrandefrihet. De visar att gränsen är nådd genom att trotsa polis och militär och gå ut pågator och torg.

USA tvingas förhoppningsvis nu ändra sin politik med stöd till diktaturer som Egypten med 1 500 miljoner dollar, för att gynna egna intressen.
Utvecklingen ger mig hopp att mellanöstern ska bli mer demokratiskt, när västs politik inte längre fungerar. Detta förändrar också Israels position i världen.

Kanske, kanske kan unga människors mod i arabländerna medföra att även Israels förtryck av palestinier minskar. Israels inhumana politik kan ju bara fortsätta om de har stöd från Egypten och från USA.

Hoppas bara att människors krav på demokrati också innebär att grunden till ökad demokrati nu byggs. Annars finns risk att odemokratiska krafter tar över med stöd av USA och EU eller av islamistiska fundamentalistiska krafter.
Snart ska jag ut på stan. Tänker passera Stora Torget för att stödja insamlingen till ett nytt Ship to Gaza. Har skrivit om min syn på Israel och Palestina tidigare Om Israels angrepp och känslor.

Idag är Amil Sarsour intervjuad i lokaltidningen, Min plikt att bryta Israels blockad. Han var med på förra Ship to Gaza resan och tänker vara med igen, så även i Uppsala finns modiga människor.

Just nu njuter jag av modet hos så många. En annan värld är möjlig!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar