lördag 22 januari 2011

Mer om ledarskap och makt

”Vi är alla del i maktens ordning och den är varken ond eller god, utan snarare något som ger oss redskap för att kunna skapa förändring”, skriver Renita Sörensdotter i boken Normkritisk pedagogik.

I samma bok skriver Gunilla Edemo ”Ett systembevarande demokratiarbete tar en organisation eller ett samhälle för givet och arbetet utformas utifrån givna premisser. Ett systemförändrande demokratiarbete däremot, förutsätter kritiska perspektiv på organisationens eller samhällets rådande struktur och kultur.”

Lotta Björkmans kapitel i boken heter ”En skola i frihet – med ”misstagens” hjälp. Hon skriver om hur hon kan använda den normkritiska pedagogiken som lärare i skolan:…. ”är dessa misstag möjligheter att få syn på mina normblinda fläckar och ge mig chansen att omlära och störa min bild av kunskap, elever och mig själv.”

I dagens patriarkala samhälle ses det ofta som tecken på svaghet att erkänna misstag. För att förändra denna samhälls- och medialogik krävs genomtänkta strategier. Ledare på olika nivåer i partierna måste därför medvetet förhålla sig till dagens kultur, annars klarar hen inte sitt ledarskap.

Min erfarenhet av ledarskap är att hen sällan ser till att omge sig med personer som ger möjlighet till reflektion. Vanligare är nog att man framförallt har ja eller nejsägare runt sig, vilket försvårar möjligheten till fördjupad reflektion.
Hen bör ta hjälp av professionella för att reflektera runt vad som styr det egna agerandet både innan viktiga beslut tas och efter kontroversiella beslut har tagits.

Jag tror att ökad kunskap om genus och normkritik är bra i dessa sammanhang.
Då blir det möjligt att verka systemförändrande och göra maktordningar mindre begränsande för människor utanför normens mitt och därmed mer demokratiska. Det tror jag ökar trovärdigheten, tron på att förändringar är möjliga och lusten att tillhöra politiska partier. Politik handlar framförallt om fördelning av utrymme, om hur stora samhällets gemensamma resurser ska vara och hur de ska användas på kort och lång sikt. För att skapa förutsättningar för ett mer långsiktigt hållbart samhälle krävs däremot ökad kunskap om hur maktens ofta osynliga mekanismer kan synliggöras och förändras.

Detta är några av de tankar jag haft när jag nu äntligen har damsugit mitt hem. Så nu har jag både rensat bort damråttor och skrivit av mig en massa tankar. Det känns skönt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar