måndag 6 december 2010

PNS

Hela dagen har tiden gått för fort, så att jag inte hunnit klart det jag tänkt. Samtidigt är jag nöjd med min dag och känner mig ganska pigg. Det får däremot bli en kort blogg, för jag vill ganska snart sova.

Den läkare jag haft vid de sista två besöken på Ackis ringde idag. MRT-undersökningen såg bra ut. Han har pratat med en neurolog om min svaga högerhand, men har ingen säker förklaring till vad som orsakar nervpåverkan och muskelsvagheten. En neurolog kan göra en undersökning, men troligen leder inte detta till en lösning på mina problem. Det är tveksamt om det finns behandlingar som kan hjälpa. Därför tyckte han att vi ska avvakta med en undersökning, men jag vill gå vidare redan nu för att få kunskap om orsakerna. Handen påverkar min vardag negativt och jag vill veta vad som orsakar svagheten.

Han sa också att det kan vara Paraneoplastiska syndrom jag lider av och rekommenderade mig att leta på för att få veta mer om PNS. Har letat men det var inte lätt. Bästa informationen hittade jag i en hundtidning. Där stod det så här om Paraneoplastiska syndrom

”Det finns en speciell typ av symtom som kallas för PNS (paraneoplastiska syndrom). Dessa är förändringar i kroppsstrukturen och/eller kroppsfunktionen som orsakas av tumören men som uppstår på avstånd från själva tumören. Det är en mycket varierande samling symtom. De uppstår genom att tumören producerar ämnen som når blodcirkulationen och påverkar kroppen på ett helt annat ställe. Om man behandlar tumören framgångsrikt så försvinner ofta PNS. Alternativt, om man framgångsrikt har behandlat en tumör och PNS därefter återkommer, talar detta för att man har fått ett återfall. Återkomsten av PNS föregår ofta tillväxten av själva tumören.”


Jag vet inte vad jag ska tro, men är det PNS så ska det väl snart gå över, eftersom Taxol verkar hjälpa mig.

Förövrigt så hoppas jag på fortsatt kyla, och att all lössnö plogas bort, så det blir lättare att cykla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar