onsdag 15 december 2010

PET-undersökning

I eftermiddag har jag gjort min första PET-undersökning. PET, positronemissionstomografi, är en diagnostisk metod som används för att undersöka olika organ i kroppen, bedöma sjukdomstillstånd eller följa effekterna av en behandling. Läs mer om PET-undersökningar på Vårdguiden.

Syftet med min undersökning är att pröva ett nytt diagnosläkemedel för cancer. Det diagnosläkemedel som prövas på mig idag är väldigt svårt att framställa och det kan ta tid. Radioaktiva fluoratomer kopplas till diagnosläkemedlet som sedan injiceras via en ven. Efter 40 minuter har medlet spridit sig i kroppen och själva undersökningen genomförs. Kameran känner av var de radioaktiva isotoperna finns i kroppen. Diagnosläkemedlet bygger in sig i nybildade blodkärl. På så sätt syns det var blodkärltillväxten är störst. Eftersom alla cancertumörer behöver mer näring, påverkar de kroppen att bilda nya blodkärl, så att näringen når fram. Det är dessa nybildade blodkärl som man får bilder av genom den underökningen med PET jag gör.

Sedan ska nybildningen av blodkärl tolkas och det är svårt. Precis som med MRT-undersökningar så syns det var det händer något i skelettet. Det kan däremot vara svårt att veta om det som händer, blodkärlstillväxten, beror på läkningsprocesser eller tumörtillväxt. Jag har också nyligen gjort en MRT-undersökning, så bilderna från två PET-undersökningar kommer att jämföras med bilderna från MRT. På så sätt får jag förhoppningsvis mer kunskap om vad som just nu händer i min kropp och läkarvetenskapen blir bättre på att tolka olika bilder och får veta mer om hur skelettet byggs upp, bryts ned och förstörs av tumörer.

PET ger bättre bilder än skelettscintografi, som är en annan diagnosmetod som jag prövat många gånger, läs Om att leva i ovisshet. Ackis har flera PET-kameror och tar emot många patienter från hela Sverige för vissa specifika undersökningar. Några radioaktiva isotoper bryts ner väldigt snabbt, Kol 11 tog visst bara 20 minuter, vilket gör att isotoperna tillverkas på plats. Undersökningsmetoden utvecklas. Sjukvården får mer och mer kunskap runt tumörers sätt att utvecklas och sprida sig, liksom om andra kroppsnedbrytande sjukdomar. PET är särskilt lämpligt för att följa upp förändringar i hjärnan.

Jag började dagen med att min forskningssjuksköterska tog en massa blodprover, tog blodtrycket och gjorde EKG. Sedan cyklade jag hem och jobbade hemifrån några timmar. Var tillbaks på Ackis kl 13.45 för att starta själva undersökningen. Idag var det förseningar på en timme, så jag fortsatte läsa medhavda jobbetböcker i det rum jag hade till förfogande. Nya EKG gjordes, temp och blodtryck mättes m.m. Alla mina värden, utom blodvärdet var bra. Mitt5 blodvärde var 113, vilket är för lågt. T ex hade jag 120 genom 70 i blodtryck och alla EKG såg bra ut.

Alla undersökningar och prover tas för att säkert följa upp att inte diagnosläkemedlet ger några biverkningar. Det är rigorösa kontroller och allt dokumenteras noga. Detta gör att jag kände mig mycket väl omhändertagen. Allt var försenat och när jag kom iväg från Ackis var klockan nästan halv sju. Under själva PET-undersökningen somnade jag flera gånger, så jag var ganska utvilad när jag cyklade hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar