torsdag 2 december 2010

Mer om gårdagens sjukhusbesök

I går hade jag samma läkare som för en vecka sedan. Han har undersökt min hand och mitt ben noga, vilket känns väldigt bra. Jag har tidigare flera gånger skrivit om att jag har ont i bäckenet och i rumpan. Nu verkar det ha övergått till att framförallt handla om en muskel kopplad till mitt lårben, så jag har svårt med en del rörelser. Har inte heller lika ont, utan är framförallt stel. Min läkare såg inga kopplingar mellan mina problem och tumörtillväxt i bäckenet. Det hade kommit ett preliminärsvar på MRT-undersökning läkaren styrkan i igen och det är framförallt en muskel jag är svag i och delvis i ytterligare en. Han tyckte jag blivit lite starkare jämfört med när jag träffade honom för en vecka sedan. Det kan jag inte bedöma, men jag är i varje fall inte svagare. Svagheten var inte kopplad till musarm, arbetet vid en dator påverkar andra muskler. När han tittade på mina MRT-bilder såg han en liten utbuktning i ryggmärgskanalen och han tror att detta eventuellt kan ha tryckt på nerverna såg jag blivit svag i några av handens muskler. Han visade också på att muskelmassan har minskat på min högerhands yttersida. Hade förhoppningar att behandlingen hjälper så att förändringen i denna kota går tillbaka. Om det är en nervskada så går den inte att träna bort. Läkaren ska kontakta en neurolog.


Om två veckor ska jag göra en PET-undersökning. Jag är med i ett forskningsprojekt som prövar ett nytt diagnosläkemedel. Syftet är att pröva om läkemedlet fungerar för att följa eventuella förändringar i tumören, genom att detta ämne tas upp där det är tumörtillväxt. Detta gör att kunskapen om vad som händer med tumörerna i min kropp kan följas med ytterligare en undersökningsmetod. Metoden ska prövas på mig vid två tillfällen med en veckas mellanrum.

För övrigt njuter jag av all snö och att det går bra att ta sig fram på cykel i Uppsala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar