måndag 20 december 2010

Jul

Tove Janssons julsaga som jag skrev om i går heter Granen. Berättelsen handlar om hur muminfamiljen har gått i idé för vintern när mumintrollet vaknar av att alla andra far runt för att det är jul. Han väcker hela familjen som uppfattar julen som något farligt som man måste skydda sig ifrån. Muminfamiljen gör alltså allt som de snappar upp att man ska göra för att skydda sig mot den farliga julen.

I fredags hade jag vqrit med och ordnat så att en etnolog pratade för oss på jobbet om traditionaliseringar, alltså om hur traditioner byggs upp och förändras. När en företeelse har upprepats tre gånger har det blivit en tradition. Traditioner uppfattas som gamla, äkta och ickekommersiella. Traditionerna runt jul uppfattar många som väldigt gamla, men de har ständigt förändrats och influerats av många olika kulturer.

I dagens samhälle kan vi fira jul som vi själva vill. Det finns inga tydliga traditioner som alla behöver leva upp till utifrån utsagan, så gör vi på julen. Det finns inga fler måsten runt jul än de måsten som alltid finns i sociala sammanhang med andra människor, alltså att ta ansvar för både mig själv och för mina medmänniskor.

För övrigt gillar jag julen och känner inga tvingande måsten. Brukar vara ganska lat inför julen och känner mig ännu mer lat inför denna jul. Det blir som det blir.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar