måndag 15 november 2010

Nya cellgifter, nya biverkningar, nya läkartider

Jag har fått ganska många olika sorters cellgifter, ”tuffa cellgifter” , ”medeltuffa” och med lindrigare biverkningar. 1994 visste jag att jag skulle få 9 behandlingar och sedan skulle det förhoppningsvis inte finnas några cancerceller kvar i min kropp. 1999 visste jag också att jag skulle få nio behandlingar. Då beskrevs metastaserna som en kronisk sjukdom och jag kunde inte räkna med att bli ”frisk”. Efter cellgiftbehandlingarna fick jag antiöstrogenbehandling.

Våren 2006 var det inte lika säkert hur länge jag skulle behandlas och vad som skulle hända sedan. Planeringen var att jag skulle fortsätta med ett av de två cellgifter jag fick. Alla dessa behandlingar har varit ”tuffa” eller ”medeltuffa” och min kropp har blivit mer och mer påverkad av behandlingarna. Jag har fått behandlingen var tredje vecka och tröttheten har varit värst tre till fem dagar efter behandlingen. Immunförsvaret har varit som sämst tio dagar efter behandlingen.

Sedan sommaren 2006 har jag kontinuerligt fått ett cellgift, först Xeloda (ätit två veckor uppehåll först en vecka och sedan två veckor) därefter Caelyx (dropp var fjärde vecka) och nu Taxol, (dropp en dag i veckan i två veckor och därefter uppehåll en vecka). Biverkningarna har sett olika ut och det har tagit lite tid att lära mig, når och hur biverkningarna uppträder och hur jag ska skydda mig.

Nu försöker jag lära mig hur biverkningarna fungerar med Taxol. Vet inte när tröttheten är störst, men tror att det är värst fjärde dagen efter behandling. I lördags hade jag i varje fall svårt att orka stå under alla repetitioner med min kör. Försöker också förstå när jag har mest ödem, svällda fötter m.m. Ett sätt att försöka förstå vad som är vad är att testa och se vad som händer. Därför var jag på jympa idag. Hoppade över armhävningarna men gjorde nästan allt annat. Tog en Ipren innan jag stack iväg för att inte ha för ont. Fredag, lördag kände jag mig väldigt svag i ryggen, ryggskottskänsla. Så kändes det inte idag. Tror att en del av det jag känner av och till är ökat vätsketryck i kotpelare, armar, handleder och fötter.
Hopps att det är biverkningar av Taxol och utrensning av döda cancerceller. Hoppas kan man väl alltid. Få se hur jag mår i morgon.

Tror just nu på förbättringar och att det blir fler jympapass. Har fått ett extra läkarbesök på måndag innan den planerade behandlingen på tisdag nästa vecka. Har egentligen ingen lust med ytterligare ett läkarbesök, eftersom jag också ska träffa läkare 1 december. Men det blir nog bra, tror jag………

Det känns ju i grunden tryggt att Ackis har tider åt mig för att följa upp vilka behandlingar som bedöms vara bäst, eftersom sjukhusets ekonomi är i gungning i dagens ekonomistiska samhälle. Så jag både vill klaga(vill egentligen göra annat)och vill inte klaga (det värsta problemet är nedskärningarna i välfärden) över att besöken tar tid för mig.

Stockrosorna odlade jag i min gamla trädgård. Gillar den nästan svarta färgen. Svart, som bredd och koncentration, alla färger i en färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar