fredag 5 november 2010

Jympa, hår m.m.

Äldre kvinnor trivs som singlar står det i ett pressmeddelande som jag hittade på forskning.se. Till skillnad från vad både tidigare forskning och massmedier ofta påstått var de kvinnor som intervjuats lyckliga och nöjda med sina liv som singlar, enligt en undersökning som två sociologer sammanställt svaret på. Detta beskrivs som något nytt och unikt i västvärlden, men jag känner mig inte särskilt förvånad. En möjlig orsak som framförs är den svenska jämställdheten och den starka position som kvinnor i Sverige i dag har på arbetsmarknaden. Till skillnad från många andra länder har vi i Sverige haft en relativt kort period med hemmafruideal. Detta kan innebära att svenska kvinnor har ett större ekonomisk oberoende och en identitet som inte är ensidigt knuten till hem och familj.

Jag lever absolut hellre ensam än i en relation som tar kraft och tid om jag inte får närhet och ärlig eftertänksamhet tillbaka. Tänker vad bra jag har det som kan välja oberoendet.

I morgon ska min dotter hjälpa mig att raka bort håret. Det ska bli skönt, eftersom jag tappar mycket och det är jobbigt att få handen full med hår så fort jag kammar mig. Men det är också smärtsamt.

Jag är kvinna, 56 år, tunnhårig och snart rakad. En sång som jag ofta återkommer till och nynnar på är ”Kärlekssång till kvinna på 50 år” . Den finns med på skivan ÅÅÅ tjejer. Särskilt några strofer gillar jag:

”Du kvinna på 50 år, ditt ansikte bär spår av årens erfarenhet, du är vacker av allt du vet, du är vacker för du är unik, unik som var och en i vår publik”

Orden ”Men jag ville gärna vara om inte vackrast så lite vacker ändå” väcker också känslor i mig. Tyvärr hittar jag varken text eller musik på internet.

För övrigt gick det bra att jympa och jag har inte tagit någon värktablett på flera dagar. Få se hur det känns efter träningen i morgon när jag vaknar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar