måndag 22 november 2010

Hur ska jag tolka min kropp

Det är svårt att komma ihåg hur jag har känt i min kropp tidigare. Är det onda värre eller lindrigare än vad det var för några veckor sedan? Blir jag bättre eller sämre? Är det som sker oåterkalleligt?

I natt har jag inte behövt ta någon värktablett, för jag sov gott ändå. I morse hoppade jag över att ta Ipren, för jag ville känna efter hur det kändes utan. Nu, klockan är 22.30 toga jag den första värktabletten på ett och halvt dygn för nu känner jag av bäckenet ordentligt.

I förmiddags träffade jag läkare, som undersökte mina reflexer och muskelstyrkan för att försöka kolla upp om det jag känner beror på biverkningar av Taxol. Taxol kan påverka nerverna på olika sätt och delvis slumpartat. Vanligast är att biverkningarna blir lika stora på både höger och vänster sida och så är det inte för mig. Det är därför inte troligt att det jag känner är en negativ effekt av cellgiftbehandlingen. Läkaren jag träffade skulle noga granska min sista MRT-undersökning innan han tog beslut om jag ska ha behandling med Taxol i morgon.

Han konstaterade att det enbart var några motoriska nerver till handen som var påverkade och att dessa nerver utgår från kotor i halsryggen. De metastaser som ökat i storlek och de kotor i ryggen jag känner av ligger längre ned. Det kan alltså vara andra orsaker som gör att jag är svag i handen. Kanske musarm tänkte jag när jag cyklade till jobbet. Jag hoppas nu att jag kan påverka svagheten i handleden. Kanske bli bättre…..

På torsdag gör jag en ny MRT och nästa onsdag träffar jag läkare igen för att följa upp behandling och röntgen. Har alltså fler tankar om förbättringar och färre om försämringar idag. Och tänker att väldigt lite är oåterkalleligt sämre.


Mina känslor är lite som vädret, rugg och storm ena stunden, halvskugga ibland och det händer också att det är strålande sol. Och kroppen är mycket svårare att tolka än vädret!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar