fredag 22 oktober 2010

Tankar om varat och görat

I måndags beskrev jag hur jag cyklade hit och dit. Jag skrev kort om vad jag gjorde under dagen.

Sedan dess har jag tänkt fortsätta skriva om varat och görat och nu när jag startade datorn googlade jag på dessa ord. Hamnade i en rapport på Regin Uppsala ”Empatin inom Socialtjänsten” skriven av Anna Maria Molin.

Artikeln hade intressanta tankar om brist på empati, stress och en massa görande. Ur artikeln ”Tommy Hellsten (2001) använder begreppen att leva och att överleva. Att leva handlar om att finnas i varat. Att överleva handlar om att finnas i görat. Varat är ett tidlöst tillstånd där man låter livet hända en, man finns i det man precis nu gör och jagar inte vidare. Hellsten beskriver tillståndet som lugn och harmoni. Att överleva handlar om att jaga tiden, skynda sig, att ha tankarna på annat håll. Att befinna sig i görat är att ha en livsstil där man koncentrerar sig på handlingar, prestation, det synbara och ytliga. En människa som överlever blir en”human doing” i stället för en ”human being” (Hellsten 2001)!

Tänker att det är så lätt att bli en human doing i dagens görandekultur. Har själv mått ganska bra av mitt eget görande denna vecka, men märker att det blir mindre av reflekterande tankar att skriva ner på bloggen. Som jag skrivit så många gånger, så strävar jag efter någon slags lagom av varat och görat.



Enda planerade görandet i helgen är jympa i morgon kl 10.30. Vill för övrigt försöka finnas i varat, men det leder säkert till en hel del görande också.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar