måndag 11 oktober 2010

Dagens läkarbesök och Åreresan

Magnetundersökningen visade att metastaserna i skelettet har blivit något större. När jag tittar på bilderna från magnetkameraundersökningen är det fullt av stora mörka fläckar i princip alla kotor, bäcken och bröstben. Fläckarna visar var det finns eller har funnits bröstcancermetastaser. Jag var förberedd på detta, så jag är inte så berörd av beskedet.

I morgon ska jag få cellgiftet Taxol och sedan återupprepas behandlingen tisdagen veckan efter om jag tål behandlingen. Därefter en vecka uppehåll. Så kommer det fortsätta med två veckors behandling och en veckas vila. Inför varje behandling ska jag till labb och ta blodprover. Taxol tackade jag nej till i våras, eftersom det blir så många sjukhusbesök och fick därför Caelyx istället. Nu har jag mentalt accepterat att behandlingarna kommer att ta mer av min tid.

Jag är inställd på att behandlingen ska hjälpa mig, men är medveten om att jag inte kan lita på det. Om den hjälper och hur länge kan ingen veta. Min läkare sa att det kan hjälpa från ett halvår och upp till flera år. Han sa också att det finns många andra behandlingar som också är möjliga. Frågan ”Hur länge” bär jag alltid på oavsett vilken behandling jag får. Känner mig van vid försämringar och att inte veta så långt fram vad som kommer att hända. Jag har fått så många negativa besked i mitt liv och just nu kan jag hantera detta.

Jag ska nu tillhöra ett forskningsprojekt och få göra undersökningar med PET-kamera. PET står för positronemissionstomografi, och kameran används för att diagnostisera tumörer och för att följa effekterna av en behandling. PET gör det nämligen möjligt att få bilder av vad som sker med till exempel ämnesomsättningen i kroppens olika organ. Vid en PET-undersökning förs radioaktiva spårämnen in i kroppen. Eftersom tumörceller ofta har en hög ämnesomsättning ansamlas en större mängd av dessa spårämnen i tumörcellen än i intilliggande friska celler. Det är dessa ansamlingar av radioaktiva ämnen som syns på röntgenbilderna. Syftet med forskningsstudien är att följa eventuell blodkärltillväxt runt metastaserna.

I morse klockan tre klev jag av tåget från Åre. Jag har vandrat en del och fotat mycket. Ville ha bilderna av fjällvärden med mig hem, så nedan ser du några av dem. Som du ser så växlade vädret en del, men framförallt hade vi sol och ganska varmt. Visst ser det härligt ut. Den första bilden är tagen genom stugans fönster och man ser Mullfjället på andra sidan Ullådalen.
















Efter jobbet idag var jag på Friskis o Svettis. Det gick bra och det är helt OK enligt min läkare att träna. En positiv sak med ny behandling är att jag inte riskerar att få stora blåsor vilket har handikappat mig. Nu kommer jag igen att kunna ha skor och kängor på mig och behöver inte tassa runt i sockor veckan efter att jag fått cellgifter. Om jag orkar så kommer jag alltså att kunna fjällvandra längre sträckor.

2 kommentarer:

  1. Tråkigt att de hade vuxit :-(. Men det har märkts att du varit inställd på att det skulle vara så. Nu får taxolet ge dem vad de tål! Åre är fantastiskt året runt!

    SvaraRadera
  2. Ser fram emot morgondagens Taxcolbehandling.Tänker att nu ska masor av cancerceller dö....

    SvaraRadera