måndag 20 september 2010

Trött efter valförlust och för lite sömn

Klockan är 22 och jag har precis satt mig i sängen för att blogga. Kom i säng klockan ett i natt eftersom jag hade svårt att slita mig från valredovisningen. Är trött och känner mig delvis sliten, delvis taggad att ta nya tag efter valförlusten. Tror att de rödgrönas valförlust är ett större problem en rasisternas intåg i riksdagen. Rasismen är symtom på att något är osunt bland människor och det finns inga enkla lösningar utan krävs målmedvetet arbete för att åstadkomma förbättringar. Anser att det finns tydliga kopplingar mellan den gångna mandatperioden och ett rasistiskt parti i riksdagen. Rasister får ökat stöd när klyftorna, arbetslösheten och orättvisorna ökar och när valrörelsens budskap är känslomässigt.

Nu gäller det att förbättra retoriken, men framförallt att utveckla en mer radikal feministisk och solidarisk politik som flyttar fram vänsterns positioner. Sedan början av 80-talet, har de borgerliga tankesmedjorna haft störst inflytande på politikens innehåll och beslut och socialdemokratin har följt efter åt höger. Jag tänker att det rödgröna projektet inte var färdigutvecklat och då gick det som det gick.

Har idag hämtat ett paket med 20stycken reflexvästar med budskapet ” antirasister på stan.” Nästa möte i antirasistgruppen är på fredag. Har under gårdagen och dagen accepterat valresultatförlusten och var egentligen ganska väl förberedd. Tänker att det gäller att inte rusa iväg i känslostormar runt SD och framförallt inte utse SD-väljarna som någon fiende, det är fortsatt högerpolitik som är det största hotet mot ett hållbart och jämlikt samhälle..

Efter jobbet var jag på ett medeljympapass. Det gjorde lite ont i skinkans muskler under några rörelser, men nu känns det bra. Har tagit Ipren flera kvällar och morgnar. Senast i morse tog jag en tablett, men nu tänkte jag hoppa över kvällstabletten, och hoppas att jag inte får ont i natt. Tar en tablett senare om jag behöver. Är glad över att jag kunde genomföra hela passet. Tror att det stärker min kropp. Planerar nästa jympa till torsdag, men det beror på hur jag känner efter idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar