måndag 6 september 2010

Besök hos sjukgymnast


Idag har jag varit hos en sjukgymnast. Hon har konstaterat att jag inte har några allvarliga skador på mina diskar mellan kotorna. Vi har också gått igenom övningar som är bra för mig. Jag bör ha ett core-tänkande, alltså göra mer specifika övningar för rygg, mage, bålstyrka och stabilitet. När jag gör mina yogaövningar ska jag lägga till ett ökat fokus på mage- och ryggmuskler, så att jag medvetandegör mig själv om hur jag håller bäckenet i övningarna. Jag ska inte göra yogarörelsen Uttanasana, eftersom det blir ett för stort tryck på mina diskar i denna rörelse. Finns andra övningar som kan ge samma resultat men med mindre skadlig belastning.

I samtalet med sjukgymnasten kände jag hur jag vill få henne att säga att jag kan fortsätta med medeljympa. Det är bättre med vattenjympa för min kropp, och det är bättre att jag går på baspass eller core-pass, så att jag inte belastar och stressar kroppen för mycket.

Eftersom jag så gärna vill gå på medeljympa så kan jag göra det om jag lyssnar inåt och låter bli att hoppa. Ska också noga känna in hur det känns efter passet, om det bygger och stärker min kropp eller bryter ned den.

Känner i både kropp och känsla vilka starka krafter som finns i mig för att genomföra det jag vill. Tror att det är bra för hälsan att pröva det huvud och kropp är fyllt av. Få se om det blir medeljympa eller core nästa gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar