fredag 6 augusti 2010

Tankar om nöjd och duktig

Jag känner mig ganska ofta nöjd med mig själv när jag tar ansvar för min hälsa och för saker jag tycker är viktiga. Funderar över skillnaden mellan nöjd och duktig. Tänker att skillnaden är att nöjd är en känsla i hela mig, medan duktig är jag framförallt i andras ögon.

Att vara ”Duktig flicka” ger mig associationer till sången kungens lilla piga, där kungens lilla piga går upp först av alla, lägger sig sist och alltid är glad. Risken med att vilja uppfattas som duktig är att det blir en ständig jakt på görande för att duga i andras ögon (och därmed i sina egna).

När jag goglade på nätet hittade jag flera texter med tankar som liknade mina. Jag hittade också denna bild ”Picnic In Wonderland - eller en duktig flickas vardag” av Elisa Rossholm.


Att vara nöjd är alltid positivt och att vara duktig är också positivt om jag själv känner mig nöjd med att vara duktig. Att vara duktig kopplas ofta ihop med feminitet och eftersom det manliga oftast ses som mer värt framställs duktighet däremot som något negativt.


Ovanstående ord kopplade en bloggare ihop med duktig flicka-syndromet.

Jag efterlyser nöjda och duktiga tjejer och killar/kvinnor och män. Och tänker på alla bröstcancersjuka kvinnor som står upp för sina behov och prioriterar och gör det de tycker är viktigt.

3 kommentarer:

  1. Usch jag fastnar lite lätt i det där duktighetsträsket känner jag, även som cancersjuk. Hamnar där jag tar ansvar för andra människors reaktioner och känslor för min sjukdom på något sätt. Tycker jag blivit bättre ändå på att se det, ibland i tid, även om jag går i fällan ibland...

    SvaraRadera
  2. Många av oss kvinnor är väl ganska fyllda av "vara duktigkrav" från vi föddes. Så därför gäller det att inte heller ställa krav på sig på att "vara duktig" med att undvika att vara duktig. Känns skönt när jag kan skratta åt mig själv när jag går i fällan och också känna mig stolt över när jag verkligen vill vara duktig och är det i mina egna ögon.

    SvaraRadera
  3. Ja ibland orkar man ju vara duktig, ibland inte, då kostar det för mycket energi och då ska det undvikas till varje pris.

    SvaraRadera