lördag 7 augusti 2010

Mer tankar om nöjd och duktig

Nu har jag damsugit, torkat där det behövts och skurat badrummet. Känner mig nöjd, men detta har inget med duktighet att göra. Jag har ju bara gjort lite av livets måsten. Känner mig också nöjd över att jag tar det lugnt, tillåter mig bara vara och gör det som jag vill för stunden. Tänker också på vad bra jag har det som kan välja. Njuter av mina möjligheter och önskar att fler hade liknande förutsättningar.

Tycker också att jag är duktig inom flera områden, att jag kan och klarar ganska mycket. Jag har en hel del kunskap som jag är stolt över. Tänker på hur mycket Jante det finns i samhällskulturen och jag tror att fler kvinnor drabbas av ”du ska inte tro att du är något behandling av sin omgivning”. Negativa ord om ”Duktigflicka” kan handla om att förminska kvinnors kompetens.

Minns en kommunfullmäktigedebatt där jag lagt ner mycket tid på att sätta mig in i ärendet. Mitt parti var i opposition och jag hade haft tid att både finnas med i nätverk runt frågeställningen som avhandlades och läst om andra kommuners erfarenheter. Jag var engagerad och kunnig och möttes då av repliken, ”Du ska då alltid tro att du kan något” istället för att bli bemött i sakfrågan. Vad svarar man på sådant? Jag blev stum och ville inte bemöta på samma låga nivå. Detta är ett exempel på när någon försökt förminska mig, genom att använda ”duktigflickaförlöjligande”.

Jag tänker fortsätta att i mina egna ögon känna mig både nöjd och duktig . Hoppas att fler gör det.



Hämtad från Elisabeth Ohlsson Wallins hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar