fredag 2 juli 2010

Semester

Vintern 2007 flyttade jag från hus till lägenhet. Till mitt hus hörde en stor trädgård och jag odlade mycket, både grönsaker och blommor. Detta innebar att det var fullt upp på våren och fram till potatisen var kupad och morötterna gallrade. I min lägenhet har våren och sommaren blivit annorlunda. Det har jag särskilt känt när det varit dags för semester. Jag har alltid tyckt om och längtat efter semestern. Samtidigt har jag ofta känt mig rastlös och ensam när semestern väl börjat. Det har tagit tid att gå ned i varv och då var det skönt att ha en trädgård att ägna praktiskt och jordnära arbetsuppgifter åt. Under mina tre tidigare år i lägenhet har jag känt mig extra ensam när semestern kommit.

Så känns det inte nu. Just nu har det nästan blivit för mycket aktiviteter istället. Jag hinner inte riktigt med alla jag vill träffa och allt jag vill göra. Det är nästan så jag längtar efter 13 juli, för då har jag inget mer inbokat, utan kan ta dagarna som de kommer. Samtidigt som jag är väldigt glad över alla olika inslag i det jag gjort och har planerat, så vill jag komma en i en jämn och lagom sommarlunk, hur man nu gör. Jag är inget bra på rutiner och ett lagomliv, trots att jag försökt i 56 år. Men kanske lär jag mig hur man gör i sommar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar