fredag 23 juli 2010

Om väntan

Väntan på besked är det värsta som finns, särskilt när man är orolig över att beskedet ska vara negativt. Detta är självklarheter. Ändå är det vanligt att sjukvården/onkologen på Akademiska lovar att ringa upp och lämna besked och sedan ändå inte gör det eller ringer en eller flera dagar senare. Mig har det hänt, jag tror två gånger och det var flera år sedan. Pratade med en vän som också är bröstcancersjuk i förrgår. Hon har drabbats av lovad uppringning som sedan inte genomförts många gånger sista månaden.

Att man som patient blir arg när sjukvården inte återkopplar, som de lovat, är nog lika självklart som att man inte borde bli utsatt för detta som cancersjuk. Att respektera och acceptera den egna ilskan är viktigt för hälsan. Men vad gör man sedan, när lovad uppringning uteblir? Går det att påverka, så man slipper bli utsatt igen? Så att andra slipper bli utsatta?

Tyvärr är sjukvården så pass slimmad och tiden räcker inte till för att hinna med allt som bör göras. Jag har framförallt mött denna brist på tid hos läkarna. Alla onkologer jag har ligger nästan alltid efter i tid och det har hänt att jag blivit uppringd sent en fredagskväll (efter kl 18) för att min onkolog inte hann innan.
Slimmad sjukvård och stress hos personalen kan jag inte ta ansvar för som patient (men däremot som medborgare genom att rösta på partier som jag tror ger bäst förutsättningar för bra sjukvård). Det är viktigt att framföra kritik när viktiga saker inte fungerar som det borde, men det är inte alltid man orkar som patient. Jag tror också det är viktigt att våga vara en besvärlig patient och kräva sin rätt.

Jag är också övertygad om att det går att förbättra rutinerna, så att jag som patient slipper sitta och vänta framför en tyst telefon. Hinner inte onkologen, så finns det annan vårdpersonal, som borde återkoppla.
Min vän ringde mig alldeles nyss och sa att nu har läkaren ringt och lämnat positivt besked. Jippi för detta, men problemet att det tar tid (flera dagar innan man blir uppringd kvarstår.)

För övrigt mår jag bra och har lagom med saker på gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar