söndag 25 juli 2010

Både och och så lite lagom

Om jag ska beskriva mig själv, så är jag både energisk och lat. Jag kan gå och titta på köksgolvet dag efter dag och konstatera att det behöver torkas, men inte iddas göra något. När jag var barn, så hade jag en halvmeter långt jordgubbsland, men det var för jobbigt att rensa, så mitt odlande upphörde ganska snart. Jag kan alltså vara väldigt lat. Samtidigt har jag ofta så mycket energi och projekt på gång så människor i min närhet blir trötta och försöker övertala mig att ta det lite lugnare. Det har t ex ofta hänt att jag insisterat på att cykla när andra åkt bil.

Jag kan vara väldigt snål och t ex inte unna mig själv ytterligare en öl om jag är ute och roar mig. Jag tänkte köpa tjänsten att putsa mina fönster för jag tycker fönsterputsning är så tråkigt, men tyckte det blev för dyrt. Samtidigt köpte jag tre stycken klänningar för 3750kr i fredags och bjuder gärna min dotter med familj på restaurang. Jag brukar också skänka pengar till ändamål jag tycker är viktiga och tror inte att någon annan skulle kalla mig snål.

Jag kan vara väldigt noga med vissa saker och ha ordning och reda. Samtidigt har jag slarviga sidor. Jag har tidigare skrivit om att jag tar Fragminsprutor varje kväll. Utöver att jag tycker det gör ont att ta sprutorna vill jag inte heller att det ska ta för lång tid. Därför slarvar jag med att tvätta huden innan. Jag sätter bara in sprutan direkt i huden på ett ställe där jag tror att det kan fungera och gör det då för ont så byter jag plats. Trots risken för infektioner slarvar jag alltså både i att tvätta före och att ta en ny spruta om den plats jag försökt med gör för ont.

För det mesta har jag lätt att prata med andra människor och ta för mig, men det händer att jag blir väldigt blyg och sitter och ältar vad jag ska säga om jag överhuvudtaget ska säga något. Jag uppfattas nog av många som modig och vågar också ofta göra det jag tycker är viktigt, men har även fega sidor.

Jag tycker det är kul att prata med andra människor och lära känna nya personer, men kan också vara väldigt enstörig. Så här skulle jag kunna fortsätta lista hur jag är både och inom många områden. Jag tror att fler känner igen sig i denna beskrivning och tänker att man borde göra ett slags koordinatsystem när man ska beskriva sig själv. Sedan kan man placera in sig lite olika i systemet beroende på dagsform och vilka människor man är med. Ena dagen kanske man får en åtta på glad och en tvåa på sur, en annan dag fyller man istället i att man har sju i ordning och 3 i slarv osv. Om man sedan lägger ihop dagarna man fyllt i koordinatsystemet och alla parametrar man fyllt i så blir alltihop till ett enda stort LAGOM. Eller???

Jag känner mig åtminstone som både och och samtidigt en lagommänniska, en människa som är omöjlig att nagla fast i ett precist SÅDAN ÄR HON!!!

För övrigt har jag det bra, har cyklat ganska många mil sista veckan, gjort nästan en timme yoga varje dag och varit både kulturell och social.


Skrattmåspar som jag hämtat på Upplands ornitologiska förenings hemsida

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar