onsdag 9 juni 2010

I kväll får det bli en dikt

Ur antologin ”Det är dags” av Lotta Lundqvist, kommer dessa dikter. Lotta har jag träffat genom handikapprörelsen i Uppsala

HELHET
Tyck inte synd om mig!
Tyck om mig.
Var inte rädd för min smärta –
Dela mina tillgångar.
Tro inte att jag kräver full förståelse –
Bry er om mig.
Lär er att acceptera situationen med mig,
och lev med mig som jag är,
så kan vi gå vidare tillsammans

VÄRDIGHET
Det är inte bot jag frågar efter –
Även om jag drömmer.
Det är inte mirakel jag suktar efter –
Även om jag önskar.
Inget omöjligt eller oöverstigligt kräver jag.
Men respekt
Även när jag är i underläge.
Jämställdhet, trots olika villkor.
Ett värdigt liv även i era ögon

Jag tycker om dikter som är enkla och tydliga som dessa. För övrigt har jag haft en bra dag.

1 kommentar: