torsdag 20 maj 2010

Därför är jag vänsterpartist

I går när jag var på labb för att ta blodprov, fick jag vänta i 45 minuter innan jag kom in. Pratade med laboratorieassistenten om den långa väntetiden. Den beror på att nedskärningarna har gått så långt, så nu blir personalen sjukskriven, samtidigt som antalet patienter bara ökar. Arbetsgivaren landstinget leder och fördelar arbetet på ett sådant sätt, så att alla medarbetare arbetar fullt ut varje minut och detta tvingas Akademiska sjukhuset till i rådande sjukvårdsstyrningsmodell.

Forskningen går framåt, fler människor kan botas från skador och sjukdomar och fler får leva längre. Eftersom möjligheterna att bota och lindra ständigt ökar, så ökar förstås också kostnaderna. Sjukvårdens andel av bruttonationalprodukten borde därför öka och detta innebär höjda skatter. Samtidigt finns myter om att det går att få mer offentligt finansierade tjänster och samtidigt betala mindre. Det säger sig själv att detta är en omöjlig ekvation och särskilt omöjlig blir den när man spar in på förebyggande hälso- och folkhälosinsatser.

Bland oss som lever i ett rikt land med goda förutsättningar mår allt fler dåligt. Många människor stressar för att hinna leva upp till alla och allas förväntningar, andra mår så dåligt så att man inte alls kan bidra till samhällets välfärd. Vi använder inte de möjligheter vi har till att forma ett gott hållbart samhälle. Istället har den sk marknaden tagit över där ekonomismen och girighet får styra. Gemensamt ägd infrastruktur och verksamheter säljs ut, vilket ökar marknadens omfattning, och offentliga sektorns kostnader på sikt.

Jag tror på matmarknad, klädmarknad, möbelmarknad, men jag tror inte på skolmarknad, sjukvårdsmarknad, kollektivtrafikmarknad. Jag tror på egenmakt, men inte på valfrihet i ett utbud där allt mer av det som bjuds ut liknar varandra. Jag tror på demokrati, inflytande och kollektiva processer. Jag tycker att människor ska avvara mer av sina egna resurser för att forma ett mer människovärdigt gemensamt samhälle.

Jag vill alltså omfördela mer pengar från oss som lever gott till den gemensamma välfärden. Vi enskilda individer är beroende av att kollektiva strukturer fungerar och då ska makten finnas hos demokratiskt valda makthavare som inte är beroende av en girig och kortsiktig marknad. Demokratiskt valda makthavare kan avsättas i offentliga system som är öppna för granskning, men osynliga kapitalister och marknader kan inte avsättas.

Jag vill ha mer offentligt ägd och driven sjukvård och bättre personalpolitik. Därför är jag väldigt kortfattat beskrivet vänsterpartist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar