tisdag 6 april 2010

Alla sätt är bra utom de dåliga

Förut när jag fått cellgifter så har jag lärt mig när olika biverkningar dyker upp. Med Caelyx så vet jag ännu inte. Fördröjningen i kroppen p.g.a. att medlet finns inkapslat i fett gör att jag inte är riktigt beredd och kan planera. Jag trodde mina fötter var på bättringsväg, men idag är de röda och irriterade.

Jag har dessutom gjort saker som jag inte ska. Idag har jag promenerat ganska mycket eftersom jag haft min bil på verkstad. Det har gjort att ett sår blöder och jag har mer ont. I går lyxade jag genom att ta ett varmt bad och det gillade inte heller fötterna.
Lördagens godis gillade svampen i mun och svalg, så denna utsvävning har gjort slemhinnorna sämre. Det är däremot inte lika illa som det blev när tungan tjocknade och blev en stor klump i munnen.

Idag känner jag mig eländig, men börjar få lite av ett biverkningsschema

Jag ska alltså
• inte äta godis några dagar efter behandlingen när immunförsvaret är på väg ner och se till att ha vichyvatten hemma om jag slarvar.
• Ha Trevis, som hjälper till med en bra magkultur hemma om magen trasslar och börja äta i förebyggande syfte några dagar efter behandlingen
• Inte bada och inte promenera i åtsittande skor en till två veckor efter behandlingen.
• Förebygga genom att smörja fötterna med kortison innan de blir röda och alltid ha Alsolsprit, (uttorkande) och klorhexidin ( bakteriedödande) hemma för fötterna, liksom kompresser och Fixomull stretch för att plåstra om fötterna

Kunskapen om att jag kan påverka hur svåra biverkningar jag får gör saker lättare. Jag får faktiskt välja och jag tänker inte välja att alltid ha koll på allt jag äter och sitta stilla och glo.

”Alla sätt är bra utom de dåliga”

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar