tisdag 16 februari 2010

Tungan känns som en eländig klump

De cellgifter jag fått påverkar immunförsvaret negativt. Jag har flera gånger haft problem med Candidiasis i munnen, eftersom de cellgifter jag behandlats med påverkar immunförsvaret negativt och då slipper svampen bli tillbakaträngd av mitt immunförsvar. Candidiasis orsakas av flera olika svampar som tillhör släktet Candida. Dessa svampar tillhör människans normala mikroflora och kan i regel i måttlig mängd påvisas på huden, i munhåla/svalg, i tarmen och även genitalt.

Våren 2006 när jag fick ganska intensiv cellgiftbehandling, så hamnade jag på en sjukhusavdelning på Akademiska sjukhuset. Ett skäl var att jag hade ätit för stark mat, vilket påverkat mina slemhinner negativt. Jag fick hög feber, 40 grader i flera dagar och hade svårt att svälja. Det gjorde ont i både munnen, halsen och magmunnen av den svampinfektion jag fått.

Under de år jag behandlats med Xeloda har jag haft en del problem, men inte som våren 2006. Men nu med nya medicinen är det mycket sämre. Tungan känns öm och oformlig, det gör ont att prata och jag känner mig ganska eländig och tycker synd om mig själv. Jag har en lösning att skölja munnen med, som har hjälpt tidigare och hjälper lite grand men inte tillräckligt. Jag vet att det finns mediciner som hjälper bättre, men tänker att de får jag skaffa en annan gång, senare. Vill inte kontakta Ackis, köa på apotek m.m. just nu. Har ingen lust med en massa telefonsamtal och spring hit och dit. Då tar jag hellre eländet och tycker synd om mig själv, med vetskapen om att det finns bot.
Nu ska jag efter 7 timmars jobb, lite yoga nidra och vila hemma, kvällsmat, mejlande och facebookkollande, telefonsamtalande och därefter körsång och bloggande gå och lägga mig och läsa. Jag gör alltså ganska mycket roliga saker, men har också tid för att ynkar mig själv. Godnatt

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar