onsdag 24 februari 2010

Hur mycket kan jag påverka min hälsa

Jag har turen att bo i ett land med bra sjukvård och jag har turen att ha ett sjukhus som är bra på att behandla bröstcancer 1000 meter från min dörr. Jag har också turen att när jag nu fått metastaser ha fått möjlighet att leva så länge, eftersom den cancerform jag har är behandlingsbar och behandlingar jag fått har hjälpt, även om jag inte blivit frisk.
Jag tror att det också har betydelse hur jag lever, vilka sociala kontaktnät jag har, vad jag äter och hur jag i övrigt tar hand om mig. Jag tror alltså att några andra skäl till att jag klarat mig så bra trots tuffa behandlingar är Friskis o Svettis, yoga, bra mat och vänner att prata med om min sorg och mina rädslor. Dessutom att jag har en stark vilja och ganska mycket energi och lust att göra saker.
Idag har jag fått en massa glädje och energi av bra möten, jympa, cykling på någorlunda välplogade cykelvägar och helt enkelt bara av att få leva…..
Jag tror alltså att jag kan påverka min hälsa, men inte bota mig själv….

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar